„Máme skvělou MHD a teď jí to navíc bude opravdu slušet,“ myslí si radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Uozornil, že v současnosti má pražská MHD 17 různých vizuálních podob. 

Jednotný šedočervený design ovšem nedostanou všechny vozy hned, nejprve se bude nová podoba testovat na několika vozech. Poté, co se schválí celý grafický manuál, budou tuto podobu dostávat nově pořizované vozy nebo ty, které budou procházet opravou. I proto to podle Scheinherra nebude stát žádné horentní sumy, jak se v posledních dnech spekulovalo. „Žádné stamilióny korun se vynakládat nebudou, týká se to pouze nových vozidel,“ ujistil veřejnost. 

Staré tramvaje zůstanou

Kromě toho se nová podoba vyhne klasickým tramvajím typu T3 a jejich zmodernizovaným typům, těm zůstane stávající podoba. Dokud tedy budou po ulicích hlavního města jezdit, vizuální podoba úplně jednotná nebude. 

Problém na obzoru?

Se změnou designu u vozů městské dopravy v Praze nesouhladí architekt Patrik Kotas, který autorem řady typů tramvají nebo souprav metra a hrozí magistrátu soudním sporem. Dopravní podnik proto požaduje, aby se celá věc ještě konzultovala s odborníky. Proti záměru přebarvit všechny vozy MHD do jednotné podoby vystoupil Kotas už dříve. Počátkem června požádal o prošetření jednání radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a zastupitele Pavla Zelenky (Praha Sobě) v souvislosti s etickým kodexem zastupitelů, protože podle něj mají být někteří členové výběrové komise spojení právě s hnutím Praha Sobě.

Koalice nebyla jednotná 

Soutěž na novou grafickou podobu byla neveřejná. Magistrát přímo oslovil různé firmy a poté se vybralo pět účastníků, ze kterých vzešel vítězný návrh. To kromě architekta Kotase kritizují i koaliční Spojené síly pro Prahu, které na jednání rady Scheinherrův návrh nepodpořily „Neproběhla veřejná soutěž, ale hlavně v době koronaviru je třeba využívat veřejné prostředky smysluplněji než řešit design vozidel MHD,“ ohradil se proti návrhu předseda Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Scheinherr má ovšem opačný názor a tvrdí, že díky použití pouze dvou barev na vozech se peníze v budoucnu spíše ušetří. 

To, že by se během nadcházející krize mělo spíše šetřit, zaznívá i z řad opozice. „Ani obří krize pražské ekonomiky neodradila vedení magistrátu v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem schvalovat zbytné projekty. Děje se tak navíc v době, kdy vedení města uvažuje o zdražování MHD. To je pro cestující špatná zpráva,“ říká předseda zastupitelského klubu hnutí ANO Patrik Nacher.

Vedení města záměr zdůvodňuje zejména tím, že se systém PID postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.

Fotogalerie
4 fotografie