Záchrana Smartwings přijde na miliardy. Do kapes musí sáhnout i akcionáři, vzkazuje Havlíček
Akcionáři letecké skupiny Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky na záchranu společnosti. Nyní se pohybuje okolo dvou miliard korun. Zbylou třetinu by pak měl zajistit stát formou garance za komerční úvěr. Po dnešním jednání sněmovního podvýboru pro letectví to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Přesná částka nutná pro záchranu letecké skupiny se podle Havlíčka po postupném obnovování leteckého provozu mírně snižuje. „Potřeba, která byla ještě před 14 dny přes dvě miliardy korun, je dnes řádově mezi 1,6 až dvěma miliardami korun. Stále se to však dopočítává,“ uvedl Havlíček.
Přesné rozdělení částek ještě není domluveno
Zdůraznil, že pokud bude stát poskytovat záruku za úvěr, tak akcionáři budou muset do společnosti na její záchranu vložit hotovost v hodnotě dvou třetin potřebné částky. O tom, jak si podíl mezi sebou rozdělí jednotlivé akcionářské skupiny Smartwings, by měla rozhodnout samotná společnost.
Jednání se dnes zúčastnil i generální ředitel Smartwings Roman Vik. Zopakoval, že společnost během krize kvůli zastavenému provozu evidovala ztráty okolo dvou až 2,5 miliardy korun měsíčně. „Jednáme se státem, že akcionáři i stát by se měli spolupodílet na garanci či formě potřebných půjček,“ uvedl. Přesné rozdělení částek mezi skupiny akcionářů a stát podle něj zatím dohodnuto není. Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
Inzerát měl lidi donutit přemýšlet
Vik se vyjádřil i k inzerátům, které společnost v minulém týdnu zveřejnila v několika českých denících. Upozorňovala v nich na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností v zahraničí pomoc od státu nedostala. „Neinvestovali jsme do reklamy, ale pouze do povědomí lidí. Chtěli jsme pouze, aby se celá situace odpolitizovala, aby si každý udělal vlastní obrázek o tom, jak pomáhají jednotlivé státy a jak Česká republika v odvětví, které je jedno z nejhůř zasažených koronavirovou krizí,“ řekl. Náklady na inzerci neupřesnil.
Termín rozhodnutí o případné státní pomoci Smartwings zatím Havlíček odhadnout nechtěl, půjde zřejmě o týdny. Klíčový bude postoj členů vlády a koaličních partnerů.
Havlíček připomněl, že na pomoc by měly mít možnost dosáhnout i jiné velké dopravní společnosti. Pro tento účel by však nejprve byla nutná revize zákona. „Jednáme s desítkami společností na individuální bázi, které se kvůli své velikosti nevešly do nějaké formy vypsaných podpor,“ uvedl ministr. Názvy firem zveřejnit nechtěl.
To je podstata čínského podnikání, které tu tak propaguje prezident Zeman. Socializace nákladů, privatizace zisků. Na tom je postaven celý "ekonomický zázrak" komunistické Číny. Polostátní podniky, do kterých stát sype peníze, ze kterých mají potom zisk zázrační miliardáři. Babišovo vysávání dotací je něco podobného a ani nemusí dávat podíl státu. Havlíček teď se Smartwings připravuje další eso. Prý tu firmu stačí jenom přejmenovat na České aerolinie, a rázem ji můžeme sponzorovat ze státního, přestože se státem nemá nic společného. Teď už jenom čekám, kdy Babiš přejmenuje svůj Agrofert na Český Agrofert, a tím zlegalizuje jeho financování ze státních peněz a odstraní svůj konflikt zájmů, protože přece bude Český.