Toto spojení je velmi strategické a ušetřilo by Pražanům z Bohnic a Prahy 6 spoustu času. Dostat se z Bohnic na Prahu 6 je v současné době výlet s několika přestupy. Přestože jsou obě části od sebe vzdáleny vzdušnou čarou sotva 3,5 kilometru. „Už za minulého vedení radnice vznikl nápad propojit tyto městské části lanovkou a my v projektu nadále pokračujeme. Jsem rád, že máme podporu radních z obou městských částí,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). To, že město chce propojení zmíněných městských částí opravdu zrealizovat a myslí to vážně, potvrzuje fakt, že pražský magistrát plánuje v létě vypsat tendr na projektanta lanové dráhy.

Samozřejmě, že bychom raději viděli budovat tramvajovou trať, ale souhlasím, že je to časově a technicky velmi náročné, proto jsem rád, že v mezidobí vznikne alespoň lanovka,“ řekl Petr Exnar, předseda komise strategického rozvoje Prahy 6.

Úspora času

„Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem na metro Kobylisy, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru „Áčkem“ na Dejvickou. Obě varianty zaberou čtyřicet minut. Lanovkou zkrátíme cestu na patnáct minut i s cestou k jejím zastávkám. Pražané taky nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Adam Scheinherr.

Cesta z Bohnic do Dejvic by se lanovkou měla trvat sedm minut, což by mělo být o půl hodiny méně než dnes. „Do každé kabinky se vejde asi 32 lidí a interval mezi nimi bude asi minutu. Kabiny se dají upravit i na přepravu jízdních kol. Počítáme, že takové kabiny by v sezoně mohly jezdit vždy třeba ob dvě až tři kabiny, dodal Scheinherr. Přepravní kapacita bude nastavená na 2 000 osob za hodinu v jednom směru, což odpovídá jedné  páteřní tramvajové lince v intervalu 4 minuty. Technicky bude možné přepravit až 6 000 osob za hodinu.

Stavba zabere rok

Lanovka bude mít tři stanice, jednu na Podbabě, druhou v Troji, kde podle Scheinherra vznikne i nový vstup do zoologické zahrady, a třetí v Bohnicích na křížení ulic Lodžská a K Pazderkám. „Výhoda lanovky je, že je velmi jednoduchá na stavbu, která nebude trvat více než rok. Jednotlivé sloupy zaberou jen minimum prostoru a navíc bude velmi subtilní, takže nijak neznehodnotí ani panorama Prahy. Navíc je její provoz velmi tichý, takže nebude rušit ani zvířata v zoo, přes kterou povede,“ vysvětlil náměstek.

Tramvaj bude

S vybudováním tramvajové trati město do budoucna počítá. Nicméně její výstavba potrvá desetiletí. „Jestli je dnes považována za nejkomplikovanější tramvajová trať na Barrandov, tak tady jsou ty komplikace ještě větší. Tramvaj bude muset překonat dvě ramena Vltavy, takže musíme vybudovat nový most a navíc převýšení okolo 100 metrů na velmi krátkém úseku. Stavebně to bude velmi náročné a drahé,“‎ upozornil Scheinherr.

Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Je to další krok k lepší a modernější MHD,“ řekl Scheinherr. Lanovka by měla fungovat v systému PID, takže v ní budou platit všechny předplacené kupóny a běžné lístky na MHD.

Momentálně je v procesu zjišťovací řízení v rámci EIA, které do 60 dnů určí, jakým způsobem se bude projekt lanovky dále posuzovat v kontextu dopadů na životní prostředí. Je to běžná procedura povinná u všech infrastrukturních staveb. Lanová dráha je projektována s životností nejméně 30 let.

Fotogalerie
7 fotografií