Sotva se na Václavském náměstí sešli zástupci města a městské části Praha 1, aby slavnostně zahájili 15 let připravovanou rekonstrukci náměstí, dorazila na místo také policie. Ta skupinu následně upozornila, aby dodržovala větší rozestupy, jinak by tím byl porušen zákaz shlukování, který v rámci mimořádných opatření souvisejících s koronavirem vydalo ministerstvo zdravotnictví. 

To přítomní následně učinili. „Těší mě, že po celé řadě dlouhých příprav konečně začne rekonstrukce tohoto ikonického pražského náměstí. Oproti původnímu návrhu zmizely z Václavského náměstí dlouho diskutované rampy do soukromých podzemních garáží. Naopak součástí revitalizace je i obnova a výsadba stromů, za což jsem velmi rád,“ řekl na úvod primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

Práce na rekonstrukci jednoho z největších náměstí ve střední Evropě začnou už ve čtvrtek 16. dubna. „Hned zítra začneme s pracemi. Začneme s ohrazením, které vymezí místo pro stavbu a pro veřejnost. Do konce roku předpokládáme, že zvládneme udělat zhruba polovinu a v dalším roce se projekt směrem k Vodičkově ulici dokončí,“ řekl Tomáš Koranda, předseda představenstva společnosti Hochtief CZ, která práce provede.

Nový povrch a více stromů

Ve spodní části náměstí se bude jednat především o úpravy, které směřují ke zvýšení kvality prostředí pro obyvatele a návštěvníky. „Budou tu vydlážděny nové povrchy. Ty budou stejné jako nahoře u Národního muzea. Počítáme i s vysazením nových stromů, protože ty současné jsou ve špatném stavu,“ řekl Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu), náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního rozvoje.

Původně tu měly růst platany, protože podle architekta Ciglera jsou světlejší a lépe by zapadly do konceptu. Po dlouhé diskuzi jsme se ale uchýlili k lípě malolisté, která i lépe odkazuje na národní symbol. Navíc lípy na Václavském náměstí byly už od konce 19. století,“ dodal. Zavlažování stromů by podle primátora měly zajistit podzemní nádrže na dešťovou vodu.

Nový vstup do metra

Oproti původnímu návrhu, který vytvořila architektonická kancelář Cigler Marani Architects už v roce 2005, z dolní části zmizely plánované rampy pro podzemní garáže. „Jsem rád, že se nám s majitelem Savarinu podařilo tento ústupek vyjednat. Navíc se nám podařilo s developerem rekonstrukce objektu Savarin dojednat nový vstup do metra Můstek. Zvýšíme také dostupnost MHD a komfort cestujících. Zároveň zůstává místo pro tramvaj a i ve spodní části Václavského náměstí vznikne komfortní a široká zóna pro pěší a cyklisty,“ upřesnil Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Přibudou tramvaje?

V rámci rekonstrukce se také počítá s možným napojením tramvajové trati i v dolní části Václavského náměstí. Magistrát prozatím plánuje vrátit tramvaje jen na horní polovinu. Jezdit by měly v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Přibude i zde stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor.

„V současné době probíhá studie, která by měla vyhodnotit přínosy znovuzavedení tramvajové tratě v ulici Na Příkopech. Každopádně v rámci rekonstrukce tu položíme základy, aby se v případě potřeby mohla tramvajová trať prodloužit až sem,“ uzavřel Petr Hlaváček. Kompletně zrekonstruované by mělo být Václavské náměstí do roku 2025.

Fotogalerie
35 fotografií