Bylo by idealistické tvrdit, že koronavirus nemůže trh ovlivnit. Jak vidíme, situace se mění každým dnem podle toho, jak jednotlivé vlády přijímají opatření,“ říká Jiří Rozkošný z Audi.

Pokud budou veškerá opatření trvat několik měsíců, zcela jistě to vliv na autoprůmysl mít bude. Možná ani ne tolik na ceny, jako na dodací lhůty, které se prodlouží,“ upozorňuje Libor Beneš z Fordu.

Zastavujeme výrobu

První důsledky jsme viděli v půlce března. Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles kvůli koronaviru zastavila provoz ve svých italských závodech. Volkswagen oznámil, že vedení její továrny ve španělském městě Navarra se dohodlo s odbory na uvolnění části zaměstnanců z práce, pokud koronavirus způsobí potíže v dodavatelském řetězci.

Také Seat připustil, že uvolní z práce zaměstnance továrny v Martorellu nedaleko Barcelony. „Situace si takový krok vyžádá. Opatření by se mohlo dotknout zhruba sedmi tisíc zaměstnanců závodu. V případě uvolnění z práce budou pobírat plnou mzdu,“ zmínil zástupce odborového svazu Matias Carnero.

Co Škoda?

Potíže řeší i Škoda. Kvůli koronaviru se obává hlavně problémů se zásobováním díly vyráběnými v Číně. A samozřejmě řeší své lidi, vždyť v Česku platí téměř 34 000 zaměstnanců.

Potíže zkrátka jsou, ale třeba dopad na prodej vozů, případně vývoj cen se nedají odhadnout. „Jejich plánování totiž závisí na středně a dlouhodobých globálních faktorech, mezi něž v tuto chvíli nepatří tržní situace,“ komentuje pohled Škody Auto její mluvčí Pavel Jína.

Souhlasím, nedomníváme se, že současná situace ovlivní výši cen. Obáváme se však, že situace okolo koronaviru negativně ovlivní celkovou hospodářskou situaci a tím následně chuť zákazníka nebo firem utrácet za nový vůz,“ přemítá Kateřina Vaňková Jouglíčková z Kie.

Dodovatelský řetězec

Vývoj okolo tohoto tématu je natolik dynamický, že dnes nedokáže říci v podstatě nikdo, jak dalekosáhlé dopady bude koronavirus na výrobce, ekonomiku a světové trhy obecně mít,“ říká David Valenta z Volkswagenu. „Dodavatelský řetězec má nějakou svou setrvačnost a krátkodobé výpadky by neměly mít zásadní vliv ani na cenu, ani na doby dodání. Pokud by se situace dále zhoršovala, výrobní závody zůstávaly prázdné a přerušily se dodavatelské řetězce v takové míře, že by nebylo možné je nahradit, nepochybně by se to odrazilo v globální ekonomice jako celku, automobilky nevyjímaje,“ uzavírá Valenta.