Nová osobní auta poslední roky zdražují lineárně. O kolik to je?

V posledních třech letech v průměru o tři čtyři procenta ročně. Což u půlmilionového vozu znamená až dvacet tisíc korun za rok, to je podle mého docela dost.

Čím je to způsobeno?

Děje se tak vlastně skoro vždy při představování nových modelů, které mají lepší výbavu než ty dosavadní. Důvodů pro zdražování je ale více.

Jaké to jsou?

Ekonomice v celé Evropské unii se v poslední době dařilo a o auta byl velký zájem. Loni bylo v celé Unii registrováno přes patnáct milionů nových osobních aut, nejvíce od roku 2007. A to žene nahoru nejen konečné ceny vozů, ale i náklady na materiály, díly či mzdy zaměstnanců automobilek a jejich dodavatelů. K tomu se přidává zmíněná stále lepší - a tedy dražší - výbava, asistenční systémy, softwarové komponenty či bezpečnostní prvky. Ale zdaleka největší vliv budou mít přísné emisní limity kladené na automobilky v následujících měsících.

Autor: archiv

Jakou komoditou je vlastně auto ve srovnání s jinými?

Cenu spalovacích vozů už neurčují jen náklady výrobních faktorů - tedy na materiály, díly a lidskou práci včetně marketingu a prodeje. Čím dál více do ní začíná promlouvat regulace. Jednak to jsou stále se zpřísňující požadavky na bezpečnost a přítomnost nových technologií, kdy například od roku 2022 budou muset mít auta registrovaná v Evropské unii povinně instalovány systémy rychlostní asistence, nouzového brzdění nebo udržování v jízdním pruhu či detektory ospalosti řidiče. A navíc se jedná o opravdu přísné emisní limity na vypouštění CO2.

Můžete se právě na ně podívat podrobněji?

Už letos musí automobilky snížit emise CO2 na jedno auto v průměru o 21 % proti roku 2018. Pokud se jim to nepodaří, budou následovat drakonické pokuty, které by mohly činit velkou část jejich celosvětového zisku. A některé automobilky by mohly uvrhnout do ztráty. Proto se tolik snaží uvést na trh vozy na elektrické pohony, které mají nižší provozní emise CO2.     

Kam se může vývoj cen aut podle vás ubírat?

Pokud by si čistě hypoteticky chtěly automobilky udržet stejné zisky jako v roce 2018 a vykazovaly by totožné průměrné emise CO2 na jedno auto jako v roce 2018, pro pokrytí nákladů na pokuty by musely v průměru zdražit jeden vůz o sedmdesát tisíc. U Škody Auto by to bylo 56 000 Kč, v případě Hyundaie 70 000 Kč. Automobilky se budou samozřejmě snažit pokutám vyhnout - do své nabídky zařadí vozy s nižšími emisemi, například na CNG, a především na elektrické pohony. Náklady na jejich vývoj však budou muset promítnout do ceny. Stropem cen bude ochota firem a domácností si dražší auta kupovat. 

Hlavně pro lidi to asi bude těžší, když nová auta spadla před pár lety na cenové dno. Jak jsou na tom teď, když je porovnáme s cenami jiných spotřebních věcí? S platy?

Ceny aut se vlastně vyvíjejí podobně jako ostatní spotřebitelské ceny. Inflace poklesla po celosvětové hospodářské krizi v roce 2008 a až do roku 2016 se ceny zvyšovaly o procento ročně. Obdobně se vyvíjely i mzdy v tuzemské ekonomice. Jejich zvyšování nabralo na obrátkách v roce 2017, odkdy každý rok rostou o sedm procent. Stejně tak tuzemská inflace se od roku 2017 pohybuje nad dvěma, letos dokonce nad třemi procenty.

Dříve značky na billboardy, do Světa motorů i jinde nejraději komunikovaly „ceny od“. Proč je teď často výhodná cena auta ne tak viditelná?

Myslím, že za to může dosavadní silná poptávka. Ta automobilky poslední dobou vyloženě nenutila se podbízet zákazníkům nízkými cenami. Navíc od letošního roku budou muset začít prodávat ve větším měřítku hybridní či čistě elektrická auta, aby emisní limit za celou prodanou flotilu dosáhl 95 gramů CO2 na vůz a kilometr. Musí tedy alespoň část zákazníků přesvědčit, aby si koupili dražší elektrický model. A zásadnější než „cena od“ tak bude rozdíl mezi cenou obdobného modelu na spalovací motor a verzí na elektřinu. 

Jaký vliv bude mít elektrošílenství na českou ekonomiku?

Automobilový průmysl se na jejím výkonu podílí přímo i nepřímo zhruba sedmi procenty. Vedle výrobců aut působí v Česku zhruba devět stovek dodavatelů autoprůmyslu, jejichž celkový obrat dosahuje 1,4 bilionu korun. Ale jen pětina z nich se převážně zabývá výrobou dílů pro spalovací motory a příslušné hnací ústrojí - tedy částmi, jež u elektroaut nahradí elektromotor a baterie. Ostatní díly a součástky českých výrobců budou potřeba i u elektromobilů. Ovšem řada těchto ohrožených dodavatelů již dnes investuje i do součástek pro elektrické vozy. A je třeba si uvědomit, že i v roce 2030 bude mít stále šedesát ze sta nově prodaných vozů spalovací motor. 

Ubude kvůli tomu všemu aut na českých silnicích?

Domnívám se, že ne. Od roku 1990 do loňska rostl celkový počet aut v Česku každý rok průměrně o tři procenta na necelých šest milionů osobních aut. Zvýšilo se i průměrné stáří, od roku 2011 o dva roky na téměř patnáct let. Poptávka od firem i domácností po autech bude podle mého i v příštím období, i když ji mohou zbrzdit právě vyšší ceny vozů. Pokud by celkový počet aut na českých silnicích a v tuzemských garážích rostl i nadále jen mírně o procento ročně, v roce 2040 by u nás jezdilo sedm a půl milionu vozů.