Dvorecký most zlepší dopravní propojení zlíchovského a podolského břehu Vltavy. Bude sloužit pouze pro tramvaje, pěší a cyklisty, přejedou po něm v případě potřeby záchranáři. Stavba mostu má začít v roce 2022.

25 metrů pod Vltavou

V řečišti máme celkem čtyři vrty a ve všech nás zajímá skladba geologického podloží. Musíme rozlišit hlavní geotechnické typy, které tady jsou, a charakterizovat je co do geotechnických parametrů, abychom dali projektantům dostatečné podklady,“ řekl Jiří Rout ze společnosti SG Geotechnika.

Odborníci provádějí vrty, měřeno ode dna Vltavy, do hloubky 25 metrů. V řece jsou čtyři vrty. Z nich je u podolského břehu jeden zcela dokončen a ten druhý bude hotov o víkendu. Geologové předpokládají, že v pondělí se přesunou ke dvěma zbylým blíže smíchovskému břehu.

Nehybný ponton

Průzkum jim ztěžuje to, že práce musí udělat z pontonu na hladině řeky. Musí být pořádně ukotven a nesmí se hýbat. „Jakmile by se nám hnul, tak vrt nedokončíme. Vrták se nahne, my se už nedostaneme s vrtnou hlavou na pažení a vrt by zkolaboval,“ řekl Rout.

Dostat se do hlouby 25 metrů trvá jeden den. Poté následuje měření a zkoumání. „V některých vrtech zjišťujeme deformační parametry horninového masivu a v některých provádíme karotážní měření,“ řekl Rout. Kromě přesného složení a vrstev hornin zkoumají odborníci také působení tektonické činnosti.

Z celkového počtu vrtů jich je pro most desítka. Zbylé budou sloužit pro vybudování přidružených staveb, jako je opěrná zeď nebo cyklostezka. Po skončení průzkumu předají geologové výsledky projektantům. „Vrchní stavba je v podstatě daná. To, co se musí upřesnit na základě výsledků této průzkumné činnosti, je přesné založení každého pilíře, proto je nutné jít přesně na jeho místo, aby se znaly co nejlépe podmínky přímo v jeho místě,“ řekl Jiří Pech z firmy Tubes.

Už za dva roky

Zároveň s geologickým průzkumem pracuje město na dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení. „Projektanti odevzdali koncept dokumentace. Ten byl schválen a rozeslán dotčeným orgánům a nyní budou pracovat na čistopisu, což bude trvat ještě několik měsíců. Očekávám, že v příštím roce zažádáme o stavební povolení,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Stavba mostu by podle Scheinherra měla začít v roce 2022 a potrvá dva až tři roky. Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most. Původně měl most sloužit i pro auta. V roce 2009 za vlády primátora Pavla Béma (ODS) bylo rozhodnuto, že bude bez aut.

Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný "rámusák", jehož provoz byl ukončen 7. října 2013.

Fotogalerie
8 fotografií