Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) se přípravy na rekonstrukci započaly už před 5 lety. „Hlávkův most je svojí konstrukcí jedinečný, ale v dnešní době je po Barrandovském mostě druhý nejvytíženější v Praze, projede zde až 88 tisíc aut denně. Navíc je prohlášen kulturní památkou, takže jsme úzce spolupracovali i s Národním památkovým ústavem. Prováděli jsme zde dlouhodobé zatěžkávací zkoušky, testovali jsme mostní základy, oblouky i zábradlí, abychom přesně věděli, na čem jsme a mohli most opravit tak, aby se nejen zachovala jeho kulturní hodnota, ale aby mohl také sloužit dnešním nárokům,“ vysvětlil náměstek složitý přípravný postup.

Vrty do mostních komor

Kloknerův ústav, který je správcem Společnosti Hlávkův most, prováděl diagnostiku opravdu důkladně. „Abychom zjistili přesný stav obloukových komor, vyvrtala se do nich díra. Do těch pak kolegové lezli a prováděli měření, v jakém stavu je beton a konstrukce. Všechny mostní komory, kterých je celkem 24, prozkoumal náš kolega Milan, který jako jediný měl přiměřený obvod v pase,“ řekl s úsměvem Ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.

Dřevo v základech

Hlávkův most je soustava několika konstrukcí, které se stavěly v různé době. V té nejstarší části jsou v základech mostu dokonce dřevěné piloty. „Když jsme se dostali dolů k úplným základům, dost nás překvapilo, že je zde použité dřevo, když v tu dobu byl beton na vzestupu. Zahájili jsme proto jejich diagnostiku, a i když úplně navrchu, kde nebyly zalité v betonu, byly uhnilé, celá jejich část betonem zalitá byla k našemu údivu naprosto v pořádku,“ popsal stav Kolísko.

Jak už bylo řečeno, celý most má 24 obloukových komor. Některé jsou v relativně dobrém stavu, ale někde to slovy Kolíska vypadá jak v Tutanchamonově hrobce. „Když jsme se do těch komor dostali, byly zde naprosto ztrouchnivělé podpěry té komory a mnohdy zcela popadané. V některých byla i voda. Tu jsme doporučili TSK odčerpat, aby tam nedělala do oprav dál škodu,“ vysvětlil.

Začne se do dvou let

Náměstek Scheinherr také potvrdil, že do dvou let bude projekt kompletně připraven a měly by konečně začít opravy. Jestli bude most celou dobu pro dopravu uzavřen nebo se bude pracovat na etapy, není v tuto chvíli jasné.

Hlávkův most je v podstatě sestava několika mostů. Původní dochovaný most je z roku 1912 a je kulturní památkou. Má celkem sedm klenbových polí, která přemosťují Vltavu a ostrov Štvanice. V roce 1962 byl historický most zásadním způsobem rozšířen v celé délce a nyní je zde instalována tramvajová trať. Navíc byla v roce 1962 nahrazena původní ocelová konstrukce mostu přes plavební rameno Vltavy Těšnov novým mostem s dvěma oblouky. Dalšími částmi mostní soustavy jsou dva jednoobloukové podjezdy na obou předmostích na nábřeží Kapitána Jaroše a Rohanském nábřeží.

Fotogalerie
36 fotografií