Záměr o získání památkově chráněné nádražní budovy potvrdil radní hlavního města Jan Chabr (TOP 09). „V současnosti vedeme se stávajícími majiteli jednání o odkupu budovy.“ Podle něho by do poloviny tohoto roku mělo být jasno, zda jednání dospějí k dohodě. Zatím ztroskotávají na odlišných finančních představách.

„Poslední požadavek vlastníků na odkup budovy byl 117 milionů korun. Nejnovější odborný posudek, který máme k dispozici, však cenu nemovitosti klade na částku 67 milionů korun,“ sdělil Chabr s tím, že jakákoliv vyšší částka vynaložená na odkup budovy je z hlediska města nepředstavitelná.

Útulek bezdomovců

Podle katastru nemovitostí je majitelem budovy společnost RailCity Vyšehrad, která za své sídlo uvádí právě nádražní budovu. Ta je podle radního Prahy 2 Michala Zuny (TOP 09) už několik desetiletí vyprázdněná a nepoužívaná. „Občas dovnitř proniknou osoby bez domova či jiné nežádoucí živly, což je s ohledem na bezpečnost zátěž pro chátrající objekt a jeho okolí,“ sdělil Blesku radní, který má v gesci právě bezpečnost.

Budova za hubičku

Podle předsedy Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila (TOP 09) případný krach v jednání s majitelem nemusí pro Prahu znamenat konečnou. V krajním případě totiž zmínil možné zákonné vyvlastnění budovy, protože se o ní současný majitel nestará.

To by znamenalo, že by vlastnické právo na budovu bylo společnosti RailCity Vyšehrad odňato za finanční náhradu, která by nemusela být tak velká, jak společnost požaduje. „Sám toto řešení vnímám jako krajní, nicméně napříč koaličními stranami magistrátu, i v městských částech má podporu,“ zmínil Chabr, který má v gesci správu majetku hlavního města. Vyvlastnění například nezavrhuje primátor Zdeněk Hřib (Piráti), podle kterého jde „dost možná o poslední šanci, jak kulturně cennou budovu zachránit.“

Co s ní?

Už nyní jsou na stole plány na možné využití nádražní budovy, které v současnosti prověřuje Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Obnova nádraží se ale konat nebude. Chabr by v bývalé nádražní budově rád viděl trvale umístěnou Slovanskou epopej od Alfonse Muchy, pro kterou hlavní město léta hledá vhodné umístění.

Aktuální stav bývalého nádraží Vyšehrad k začátku roku 2020. O nádražní budovu vyjádřilo zájem hlavní město, které zvažuje, zda by do něj po nákladné rekonstrukci a dostavbě neumístilo Slovanskou epopej Alfonse Muchy.
Autor: Daniel Černovský

„Je to určitě jedna z relevantních variant, které připadají v úvahu,“ sdělila Blesku radní hlavního města pro oblast kultury Hana Třeštíková (Praha Sobě). „Budova by samozřejmě musela projít nákladnou rekonstrukcí a také dostavbou,“ je si vědom Chabr, podle něhož by se jednalo o investice v řádech stovek milionů korun.

Secesní skvost na prahu zániku

Nádraží je od roku 2000 nemovitou kulturní památkou. „Významnou kulturní památkou je především secesní nádražní budova stavěná v letech 1904–1905, pozoruhodná svým členěním i detailem, spojená s kvalitními prvky uměleckého řemesla i tesařskými detaily. Dle umělecko-historického rozboru je připisovaná architektu Antonínu Balšánkovi,“ sdělila mluvčí Národního památkového ústavu (NPÚ) Andrea Holasová.

Video
Video se připravuje ...

Aktuální stav bývalého nádraží Vyšehrad k začátku roku 2020. O nádražní budovu vyjádřilo zájem hlavní město, které zvažuje, zda by do něj po nákladné rekonstrukci a dostavbě neumístilo Slovanskou epopej Alfonse Muchy. David Zima

V současné době NPÚ budovu vede jako ohroženou nemovitou památku, na jejíž tristní stav dlouhodobě upozorňuje. „Především exteriér vykazuje velké známky chátrání a degradace, nutná je oprava poškozených krovů a stropů. V případě neodstranění stávajících statických poruch a nezamezení degradačním procesům konstrukce způsobených vlivem šíření dřevokazných hub může dojít k nevratnému poškození hodnot stavby, potažmo k zániku této kulturní památky. Chátrání dále postupuje, situace se jen zhoršuje,“ hořekuje mluvčí, podle níž by byl přechod budovy do vlastnictví města krok správným směrem.

Fotogalerie
46 fotografií