„Jsme poslední městskou částí, která má ještě vlastní pohotovost,“ vysvětlil novinářům radní Petr Jirava (ANO). Jejím dosavadním provozovatelem je EUC klinika, s níž má Praha 11 uzavřenou smlouvu do 31. března 2020. „Počítáme s tím, že smlouvu neobnovíme. Naopak jsme navázali dialog s Thomayerovou nemocnicí, která by pohotovostní služby pro Prahu 11 měla převzít,“ sdělil Jirava s tím, že už nyní beztak více než polovina pacientů míří právě do Thomayerovy nemocnice.

Situace nicméně ještě není uzavřená. Klinika městskou část požádala o možnost, že by pohotovost provozovala do konce letošního roku a jihoměstská radnice by jí pouze „vypomohla“ v rámci dotace. „O tom, zda ji obdrží a v jaké výši, bude rozhodovat nejbližší zastupitelstvo,“ nechal se radní slyšet s tím, že v případě jakéhokoliv rozhodnutí bude ze strany vedení Prahy 11 celá záležitost uzavřená.

Projekty velké i malé

Do budoucích let počítá radnice s několika projekty větších i menších rozměrů. K těm největším a nejaktuálnějším patří rekonstrukce bývalé ubytovny Sandra, z níž hodlá radnice vybudovat výškový dům pro dostupné bydlení. Po rekonstrukci, která by měla „spolknout“ zhruba 300 milionů korun, by mělo být k dispozici 174 bytů, přičemž část z nich uvažuje radnice využít například ve prospěch vysokoškolských studentů nebo těch, kteří opustí dětské domovy, jak podotkla radní pro oblast školství Zuzana Ujhelyiová (Piráti).

Jednou z priorit radnice je také rozvoj vlastního bytového fondu. „S radní hlavního města Hanou Kordovou Marvanovou (STAN) se snažíme rozvíjet projekt družstevního bydlení,“ přiblížil místostarosta Prahy 11 pro oblast majetku Ondřej Prokop (ANO). „V současné době hledáme cesty, jak by se městská část mohla do projektu zapojit, a hledáme také vhodný pozemek k družstevnímu bydlení. Vytipované máme 4 pozemky, z nichž nejvhodněji se jeví v ulici Exnárova.“

Z dalších projektů, které jihoměstská radnice plánuje realizovat v delším časovém horizontu, stojí určitě za zmínku revitalizace a rozvoj okolí tří stanic metra – Roztyly, Opatov a Háje. „Ve všech třech případech již existují první verze projektových studií,“ přiblížil místostarosta Prahy 11 pro územní rozvoj Martin Sedeke (ODS). Ten také novináře seznámil se záměrem výstavby nové budovy radnice Prahy 11.

„Stávající radnici bych označil za nedůstojnou a nevyhovující jednak z pohledu kapacitních, jednak i z pohledu provozního, protože úřad je rozdělen do šesti budov,“ vysvětlil. V úvahu připadají dvě lokality, buď poblíž pochozí zóny u metra Háje, nebo mezi ulicemi Bajkonurská, Opatovská a Tatarkova. Projekt nové radnice je nicméně teprve v plenkách.

Oproti tomu konkrétnější obrysy se rýsují v případě nezastřešeného koupaliště, které se současná koalice Praha 11 zavázala ve svém programovém prohlášení realizovat. Podle starosty Jižního Města Jiřího Dohnala (Piráti) je možné, že do roku 2022 by městská část mohla mít připravený projekt a možná i stavební povolení. „V současnosti jsme pro něj vytipovali vhodnou lokalitu v ulici Mírového hnutí u Aqua Sport Clubu,“ uvedl starosta.

Areál ledových sportů

Ne na každý projekt lze nahlížet optikou růžových brýlí. Příkladem budiž Areál ledových sportů, s jehož výstavbou radnice Prahy 11 začala loni v zimě. Téhož roku však v létě musely být práce pozastaveny v důsledku stížností magistrátu na to, že neměl vhodný dohled na stavbu, kterou spolufinancuje. Praha 11 podle Jiřího Dohnala vstoupí do akciové společnosti, která stavbu nakonec realizuje a obstará i provoz areálu. „Do června bychom měli znovu rozjet stavbu a věřím, že pokud vše půjde tak, jak má, v polovině roku 2021 by areál mohl být hotov,“ nechal se slyšet starosta ke sportovišti, jehož výstavba byla před několika lety odhadovaná na částku kolem 120 milionů korun.

„Jízda na dlouhou trať“

Složitosti zažívá radnice Jižního Města také v oblasti dopravy. Podle radního Martina Dušky (Piráti), který má tuto oblast v kompetenci, má Praha 11 podle dřívějších studií deficit přes 3 tisíce parkovacích míst. Řešením by tak měla být výstavba parkovacích domů, popřípadě zavedení nepříliš populárních zón placeného stání. „Zdali se k nim uvolíme, určí až nová aktuální dopravní studie, která odhalí, kolik rezidentů a naopak nerezidentů kde parkuje,“ vysvětlil radní.

Na sociálních sítích bývá nezřídka poukazováno na neutěšený stav pražských podchodů, přičemž ty v Praze 11 patří k jedněm z těch nejhorších. Na to konto se Martin Duška nechal slyšet, že do roku 2022 by na Jižním Městě měla proběhnout kompletní oprava všech podchodů, ale také lávek. „Hodláme též navázat na naši loňskou snahu, kdy jsme zřídili 20 bezbariérových přechodů přes rušné silnice,“ dodal Duška.

Stopka lajdáckým řidičům

K řidičům se vyjádřil ještě Petr Jirava, a to spíše v souvislosti s jejich „lajdáckým“ přístupem ohledně parkování. „Za nedávné období u nás došlo ke třem případům, kdy hasiči nemohli kvůli nezodpovědně parkujícím řidičům dojet na místo požáru,“ uvedl Jirava, který má v gesci mimo jiné bezpečnost. Zejména pražská sídliště totiž trpí na to, že řidiči své vozy těsnají vedle sebe, místo aby si popojeli do vedlejší ulice, kde je třeba volné parkovací místo. Kvůli tomu pak dochází k tomu, že se zužuje profil vozovky, a rozměrnější vozidla nemohou projet.

Podle Jiravy tak radnice letos aktivně podpoří kampaň pražských a středočeských hasičů Tři metry k životu, která nabádá řidiče, aby parkovali ohleduplně a umožnili průjezd i rozměrnějším vozidlům, jmenovitě těm hasičským. „Kampaň bude probíhat informativní formou. Nevylučuji však do budoucna, že bychom v rámci určitých opatření do jisté míry umožnili také částečné parkování na chodníku,“ řekl Jirava.

Fotogalerie
22 fotografií