JCDecaux mobiliář provozuje na základě smlouvy z roku 1994, městu platí poplatek a může na zastávkách umisťovat reklamu. Minulé vedení Prahy v čele s Adrianou Krnáčovou (ANO) smlouvu označilo za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení. Zároveň schválilo vypsání koncesního řízení na provozovatele mobiliáře. Příslušná komise však aktuální radě doporučila pořízení přístřešků městem, které by podle radního Jana Chabra (TOP 09) vyšlo i s projektem na zhruba 400 milionů korun.

O druhé odložení tisku dnes podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) požádali radní za STAN Hana Marvanová a Petr Hlubuček. „Budeme se o tom bavit opět příští týden,“ řekl. Dodal, že Piráti a Praha Sobě jsou pro pořízení mobiliáře městem, protože to dá vedení Prahy možnost lépe kontrolovat množství reklamy na zastávkách než v případě uzavření patnáctiletého kontraktu.

Chybí Praze know-how?

Tento navržený postup dříve kritizovali zástupci JCDecaux, podle kterých město nemá potřebné know-how k tomu mobiliář včas vyměnit a zajistit jeho údržbu. Chabr dříve uvedl, že údržbu zastávek by podle jeho představ měla dělat firma, kterou město najde v soutěži pro provoz reklamy. Výhodou podle něj bude to, že tendry budou moci být například pětileté, zatímco v případě koncese by muselo město smlouvu uzavřít na 15 let, aby se to provozovateli ekonomicky vyplatilo.

JCDecaux nedávno uvedla, že začne svoje zastávky odmontovávat už koncem letošního srpna. Zároveň nabídla v případě prodloužení smlouvy o pět let pořízení 300 nových zastávek v designu města k asi 900, které nyní provozuje. Chabr uvedl, že prodloužení smlouvy by bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a že společnost má povinnost zajistit fungování mobiliáře až do skončení kontraktu 30. června 2021. V opačném případě se město obrátí na soud s žádostí o předběžné opatření, které by firmě v demontáži zabránilo, řekl.

Kdo o přístřešky stojí?

V případě vyhlášení koncesního řízení se do něj podle informací ČTK kromě JCDecaux plánují přihlásit také firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor. Posledně zmíněná firma, která zatím na českém trhu nepůsobí, minulý týden uvedla, že je ochotna v případě úspěchu v tendru přístřešky pořídit a ihned převést do majetku města. Podle firmy by to znamenalo kombinaci výhod obou zvažovaných modelů. Mluvčí Pavlína Stránská uvedla, že skupina BigBoard je připravena postupovat stejně.

Pokud by město schválilo vlastní nákup, mobiliář by dostaly na starost pravděpodobně dopravní podnik a městská firma Technologie hlavního města Prahy, která se nyní stará zejména o veřejné osvětlení. Následovala by příprava zakázky na zastávky, kterou by ještě muselo schválit zastupitelstvo. Nové přístřešky se mají v každém případě držet podoby, kterou město vybralo v designové soutěži. První z nich se nyní testuje na Palackého náměstí.

Fotogalerie
16 fotografií