Nový tunelový komplex, který by měl dotvářet vnitřní městský okruh napříč Holešovicemi, Trojou, Libní, Vysočany, Žižkovem či Strašnicemi až do Malešic a který se těší prozatímnímu pojmenování Vlasta, je zase o krůček blíže k realizaci. Pražští radní v pondělí schválili předběžný geotechnický průzkum, který má prověřit inženýrské, geotechnické a hydrogeologické poměry v územích, kterými mají nové komunikace vést.

10 měsíců zkoumání

Průzkum pro komunikace v délce více než 10 kilometrů uskuteční konsorcium SGG-Pudis Soubor staveb MO, které sestává z firem SG Geotechnika a PUDIS. Finanční hodnota zakázky vychází na 22,616 milionu. Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra (Praha Sobě) by průzkum měl trvat 10 měsíců, začít by měl už letos zjara.

Z celkové částky bude stát nejvíce průzkum úseku z Balabenky ke Štěrboholské radiále, a to 11,43 milionu korun. Průzkum pro úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku vyjde na 6,2 milionu korun a Libeňské spojky na více než pět milionů.

Video
Video se připravuje ...

Blanka z dronu: Proletěli jsme se nad trojským mostem David Malik

„Geotechnický průzkum naváže na dendrologický a biologický průzkum, které již proběhly,“ uvedl náměstek ke zkoumání rostlinstva a živočišstva v lokalitách, kudy má okruh vést. Konkrétně by se mělo jednat o 81 vrtaných sond, které by podle Scheinherra neměly být ve formě hloubených štol jako v případě geologického průzkumu metra D.

„V rámci průzkumu hodláme zjistit, jaké horniny se pod zemí nachází, jaké geologické složení v určitých úsecích je, jak jsou na tom spodní vody, bludné proudy či případné koroze,“ upřesnil Scheinherr. Nakonec by měly být provedeny i zkoušky různých zemin, při nichž by mělo být jasno, jak by stavba měla být provedena, respektive jaký mohl být její průběh.

Na stavbu si ještě počkáme

Podle náměstka lze čekat nanejvýše zábory v místech, kde budou sondy probíhat. „Žádné výraznější omezení v dopravě nebo znepříjemnění života obyvatel žijících v místech, kde budou sondy probíhat, nepředpokládám,“ uvedl. Zároveň se také vyjádřil k tomu, že původně odhadovaný začátek stavby, který měl nastat v letech 2023 či 2024, není určitě reálný.

„Bude obrovský úspěch, pokud k této stavbě zvládneme do té doby vyřídit územní rozhodnutí,“ dodal Scheinherr s tím, že započetí výstavby podle něj bude aktuální spíše až pro druhou polovinu 20. let. Tunely by měly být ražené, přičemž výstavba celého úseku je odhadovaná na částku okolo 100 miliard korun.

Už od osmdesátek

Městský okruh má řidičům umožnit vyhnout se centru. Z vnitřních částí jsou již v provozu úseky z Troji přes tunelový komplex Blanka, tunely Strahovský a Mrázovka, Barrandovský most a Jižní spojka. Na ni pak navazuje začátek Štěrboholské radiály. První část okruhu byla zprovozněna v na podzim roku 1983, naposledy pak v září 2015 přibyl tunelový komplex Blanka, na níž má Vlasta navázat i přes odpor ekologických sdružení a třeba Strany zelených.

Bude z ní chlap?

Název Vlasta je údajně inspirován aktivistkou Vlastislavou Šenarovou (85) z Prahy 8, která prosazovala zahloubení Holešoviček. S pojmenováním komplexu ale nesouhlasil například primátor Zdeněk Hřib (38, Piráti). „Měli bychom být genderově korektní. Když měl ten předchozí komplex dívčí jméno, tak, dámy prominou, nový komplex by měl nést mužské jméno,“ řekl Hřib.

Fotogalerie
6 fotografií