Obrovský náraz a zděšené výkřiky se 6. září 2019 ráno rozléhaly pražskou Uhříněvsí. Přesně v 9:31 na místním přejezdu totiž vlak jedoucí z Benešova do Prahy se zhruba 220 cestujícími smetl kamion. Ten „zaparkoval“ přímo mezi závorami, prorazit je a dostat se z přejezdu se podle zveřejněných záběrů ani nesnažil. Při střetu se zranilo šest lidí. 

Za volantem kamionu, který mířil ze Srbska přes Maďarsko a Česko do Berlína naložený motory a nářadím, seděl 68letý Srb Uroš A., jenž jako řidič pracoval 45 let. Teď je podezřelý z obecného ohrožení z nedbalosti a z poškození obecně prospěšného zařízení, hrozí mu až osm let v base. Jeho případ v pondělí začal rozplétat Obvodní soud pro Prahu 10.

Podle mužových slov se to ráno závory nejprve zvedly, on vjel na přejezd, pak se spustily a kamion mezi nimi uvízl. Světelné signalizace si prý řidič nevšiml. „Když se závory spustily, uvažoval jsem, jestli jimi mám projet. Ale pak jsem to neudělal, nechtěl jsem působit potíže, protože mám Česko rád. Nechtěl jsem závory poničit,“ vypověděl u soudu muž prostřednictvím své tlumočnice s tím, že v Srbsku za poničení závor hrozí vězení. Podle Drážní inspekce kamion stál mezi závorami víc než dvě minuty, výstražná světla i závory na přejezdu přitom fungovaly.

Že se blíží vlak, si Uroš A. podle svých slov nevšiml. Když zůstal stát na kolejích, myslel si prý, že mu pomůže kamera na přejezdu, pomocí níž se strojvedoucí o nečekané situaci dozví a vlak zastaví. Žádný takový systém, který by na dálku dokázal stopnout vlak, ale v evropských zemích neexistuje.

Bezvědomí?

„Po tom, co se to stalo, jsem upadl do bezvědomí. Pak přijela policejní hlídka a záchranáři, kteří mě odvezli do nemocnice a pak na policii,“ popsal osudný den. Po dalších dotazech však před soudem uvedl, že do bezvědomí upadl ještě před nárazem, nejspíš prý kvůli úleku.

To podle soudkyně Ivany Hynkové vypověděl poprvé, v předchozích výpovědích podle ní totiž jasně uváděl, že do bezvědomí upadl až po srážce. „Proč se vaše výpovědi liší?“ ptala se na nejasnosti soudkyně. „Domníval jsem se, že nebude zapotřebí takto vypovídat. Teprve teď jsem přišel na to, že bych měl mluvit pravdu,“ zněla šokující odpověď obžalovaného.

Částečně se prý probral, když ho z kamionu vytahovali záchranáři. „Když jsem začal vnímat, všiml jsem si, že jsou kontejnery odhozené. Nikde jsem ale neviděl vlak, i když jsem si říkal, že ten jediný by to mohl způsobit,“ popsal vteřiny po nárazu. „Jsem rád, že z nehody nevzešli žádní mrtví ani vážně zranění. Škody se dají vždycky nahradit,“ uvedl.

Podle svědka Vratislava D., který nehodu natočil z auta a jenž už dříve Blesk.cz záběry poskytl, je nepravděpodobné, že by řidič upadl před srážkou do bezvědomí. „Pan řidič z vozu vystoupil a pak ještě popojel. Až pak přišla srážka. Vlak narazil do zadní části kamionu, odmrštil kontejnery z návěsu. Jeden z nich dolétl až ke mně a naboural mi do auta,“ popsal. Řidič prý pak vystoupil z kamionu a sám odešel mimo trať, aniž by s kýmkoliv komunikoval.

Tři kroky od smrti

Strojvedoucí Tomáš Kadlec, který vlak řídil, si kamionu všiml zhruba 80 metrů před bouračkou. „Okamžitě jsem začal brzdit a hned potom jsem opustil kabinu, protože jsem věděl, že je zle,“ popsal děsivé okamžiky u soudu. Stihl udělat jen tři kroky do strojovny, ty mu ale zřejmě zachránily život. Hned pak totiž ucítil prudký náraz.

Srb Uroš A. stanul před soudem kvůli tomu, že na přejezdu v Uhříněvsi zastavil kamion, do nějž pak narazil vlak.
Autor: Martin Sekanina

„Vzduchem začaly létat kusy vybavení kabiny, kusy skla, obložení, dřeva. Vlak po nárazu vykolejil, byl to velký chaos. Ve vagonu jsem viděl, že se nachází lidé, kterým tekla krev z hlavy, ale nikdo nebyl v bezvědomí. V rozpětí minut jsem slyšel přijíždět hasiče a záchranáře,“ uvedl k osudnému dni. On sám se pořezal od skla a skončil s vykloubeným kolenem. Během deseti let, co místem projíždí, se mu už dvakrát stalo, že mezi závorami uvízlo auto. „To ale bylo tak malé, že dokázalo vlaku uhnout. Vím, že tam kolegové měli nějaké kolize s auty, ale podrobnosti nevím,“ dodal.

Škoda 63 milionů

Celková škoda se podle žalobce vyšplhala na 63 milionů, četl u soudu. „Jsem ochoten škodu uhradit, ačkoliv nemám tolik prostředků. Část pokryje pojištění, zbytek bych rád uhradil sám, ale nevím jak,“ tlumočila Srbova slova u soudu tlumočnice.

Podle obžaloby už během cesty spáchal muž řadu přestupků. „Na základě vyhodnocení tachografu bylo zjištěno, že se řidič dopustil před dopravní nehodou opakovaně přestupkového jednání,“ uvedla už dříve policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Během poloviny své cesty se dopustil celkem 23 přestupků, překračoval povolenou rychlost a nedodržoval ani povinné přestávky. „Nebyly dodrženy žádné bezpečnostní přestávky, a to jak denní, tak i týdenní, a byla zaznamenána velmi dlouhá pracovní činnost, která činila až 19 hodin 57 minut,“ uvedl žalobce. „Nevím, že bych ohledně přestávek měl nějaký problém. Nikdo mi nikdy nevyčítal nic ohledně dodržování pracovních přestávek a spánku. Kdyby ano, nepracoval bych takhle,“ argumentoval u soudu Uroš A.

U soudu pak ještě promluvili další svědci - průvodčí z vlaku i řidiči, kteří v době nehody stáli u přejezdu. Další dva svědci se nedostavili, soudkyně hlavní líčení odročila na 24. února.

Fotogalerie
22 fotografií