Co se týče procentuálního vývoje, tak nejvíce rostly stejně jako v roce 2018 společnosti Pojišťovna VZP a experimentální PRVNÍ KLUBOVÁ pojišťovna. Tento Peer to Peer projekt ovšem v říjnu 2019 přestal existovat a byl nahrazen společností Pillow, která v přehledu prozatím nefiguruje. Pojišťovna VZP, která začala nabízet produkt povinného ručení na podzim roku 2017, rostla o astronomických 1208 %, když v roce 2019 pojistila 18 547 vozidel, o rok dříve přitom pojistila jen 1481. PRVNÍ KLUBOVÁ pojistila v roce 2019 7042 vozidel, což je ve srovnání s rokem 2018, kdy u ní bylo pojištěno 4159 aut, nárůst o cca 70 %.

Z tradičních hráčů na trhu se v tomto vysoce konkurenčním prostřední nejvíce dařilo pojišťovně AXA. U této společnosti má povinné ručení sjednáno 434 271 vozidel, což je o 75 643 (21,1 %) více, než tomu bylo před rokem. V těsném závěsu se drží Direct pojišťovna. U ní má povinné ručení sjednáno 350 420 vozidel, pro srovnání před rokem to bylo 293 448 aut. Na pomyslné třetí příče se umístila Slavia, u té ČKP eviduje počet 171 617 pojištěných vozidel. V porovnání s loňským počtem 147 471 vozů je rozdíl 24 146 vozidel, což je 16% růst.

V meziročním srovnání ztrácela v loňském roce Česká pojišťovna, u které je registrováno 1 727 443 vozidel. Pro srovnání v lednu 2019 mělo u ČP sjednáno povinné ručení 1 758 312 vozidel, což je pokles o 1,8 %. K procentuálnímu mírnému poklesu počtu pojištěných vozidel dochází také u Generali, u které je pojištěno 55 336 vozidel. Konkrétně jde o pokles 0,9 %. Obě společnosti prošly fúzí a aktuálně působí pod značkou Generali Česká pojišťovna.

„Počet pojištěných vozidel meziročně narostl v roce 2019 tempem o 3 %, což nedosahuje rekordní úrovně růstu počtu pojištěných vozidel o 3,9 %, který nastal v roce 2018. Výsledek růstu 3 % je srovnatelný s průměrným růstem o 3,1 % každý rok v letech 2015 až 2017 a stále vychází výrazně vyšší ve srovnání s průměrným meziročním růstem o 1,9 % za roky 2010 až 2014.

Na růstu počtu pojištěných vozidel se tak stále podílí pokračující růst české ekonomiky, byť částečné zpomalování tohoto růstu se odráží i ve zpomalování nárůstu počtu pojištěných vozidel,“ okomentoval vývoj hlavní pojistný matematik ČKP Petr Jedlička.

„Přes pokračující růst počtu pojištěných vozidel nesmíme zapomínat, že dle odhadu ČKP existuje cca 145 tisíc nepojištěných vozidel s rizikem jejich reálného provozování, z nichž rozhodující část (cca 106 tisíc vozidel) spadá do kategorie osobních automobilů. Nepojištěná vozidla způsobila v roce 2019 přes 3100 škod, ze kterých z garančního fondu vyplacené plnění poškozeným vymáhá následně po nepojištěných ČKP. Jasné doporučení pro majitele nepojištěných vozidel je, aby je pojistili a v případě jeho neprovozování, aby provedli jeho odhlášení z registru silničních vozidel,“ doplnil Petr Jedlička.

Nejvíce nepojištěných škod těmito vozy způsobí majitelé z Karlovarského a Ústeckého kraje, naopak relativně málo nepojištěných škod vzniká na jihu Čech, v Pardubickém kraji a ve všech moravských krajích. Počet nepojištěných škod významně rostl do roku 2018, nyní začíná tento trend zastavovat, jak se ukázal vývoj v roce 2019.