Nepopulární uzavření obou břehů Vltavy pro průjezd aut má pomoci prosadit měření. Podle zastánců uzavírky se totiž podle předběžných výsledků provoz na objízdných trasách nezhoršil. V tunelu Blanka údajně zhoustl pouze o dvě procenta. Nyní proto experti na pokyn úředníků měří kvalitu vzduchu, plynulost a hustotu dopravy za plného provozu, aby data naměřená při uzavírce a po ní mohli porovnat. 

Před Vánocemi

Údaje budou známé během 14 dnů, vedení magistrátu je pak vyhodnotí. „Předběžně lze říci, že vlivem těchto dopravních omezení nedochází k výrazným dopravním komplikacím. Kolony zmizely z úzkých uliček kolem Chrámu sv. Mikuláše nebo Karlova mostu, rozplynuly se v Mrázovce, Strahovském tunelu a Blance, kde doprava zhoustla jen o dvě procenta. Průjezd Ječnou se prodloužil o 20 sekund,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (32, Praha sobě). Podle něj bude vyhodnocení před Vánocemi. 

»Sousedé« zuří

Tak růžově už situaci nevidí okolní městské části. Do těch se totiž přesunula auta, která uzavřené ulice musela objet. „Tento experiment rozhodně zhoršil průjezdnost už tak zatížených komunikací, jako je Legerova, Žitná, Ječná, Resslova i Benátská, která je stěžejní komunikací. Je to výsměch Pražanům,“ řekl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (58, ODS). Opatření kritizují i v Praze 4 a 5.

Kde všude doprava stála * Legerova * Žitná * Ječná * Resslova * Benátská * 5. května * Jiráskův most * Palackého most * most Legií * Mánesův most * Národní * centrum Smíchova

Už se testovalo 

Plán není novinkou, toto opatření se testovalo už v roce 2004 za primátora Pavla Béma (56, ODS). „Zklidnění nábřeží měl v plánu i exprimátor Tomáš Hudeček (40, TOP 09), který plánoval celé Smetanovo nábřeží proměnit v pěší zónu,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 1 David Skála (30, Praha 1 sobě).

Z pár dnů tři týdny

Souběžné uzavření Malé Strany od Malostranského náměstí po Újezd i Smetanova nábřeží a Křižovnické ulice na Starém Městě mělo původně trvat jen pár dní. Zatímco o uzavírce na Starém Městě z důvodu opravy tramvajové trati se vědělo dlouho dopředu, uzavření Malé Strany byl krok, který měl odstranit kolony, které zpomalovaly tramvajovou dopravu. Nakonec uzavírka nečekaně trvala kvůli měření plynulosti dopravy a kvality vzduchu téměř tři týdny.

Víte, že...

omezení automobilové dopravy na obou březích Vltavy mělo podle magistrátu pozitivní vliv na autobusové a tramvajové linky.

Zavedou mýto?

Vedení Prahy se také zabývá možností zavedení mýta za vjezd do centra pro vysokoemisní auta. „V současné době vzniká studie, která celou problematiku zpracovává. Podle zahraničních zkušeností by to snížilo množství individuální automobilové dopravy v centru Prahy o 20-30 procent,“ řekl radní pro životní prostředí Petr Hlubuček (45, Spojené síly pro Prahu). Podle něj by došlo ke snížení znečištění a zároveň by ubylo kolon.

Fotogalerie
5 fotografií