Za nezodpovědné turisty doplácíme miliony. „Modrá kartička“ na drahé převozy nestačí
Češi vyrážejí stále častěji do světa, někteří ale opomíjí kvalitní cestovní pojištění. V případě úrazu nebo nemoci pak končí s vysokými dluhy za léčbu. Někdy na jejich nezodpovědnost ovšem doplácí i stát, respektive daňoví poplatníci. Ten totiž v určitých situacích musí svým občanům zajistit převoz z cizí země zpět do vlasti a to na jeho náklady. Nejde přitom o ojedinělé incidenty - ročně se podobných případů odehrají desítky a českou kasu to pravidelně stojí kolem jednoho milionu korun, jak zjistily Blesk Zprávy.
Výlety za hranice s sebou kromě krásných zážitků přináší i řadu rizik, mezi největší strašáky patří vážné úrazy a nemoci. Pokud v takovou chvíli ještě ke všemu neumíte tamní jazyk, nemáte cestovní pojištění, úspory ani rodinu, z dovolené se může rychle stát noční můra. Právě v takových situacích pak musí občanům pomoci ministerstvo zdravotnictví, které je dopraví zpátky do vlasti. V drtivé většině se tyto incidenty týkají Čechů, kteří skončí v cizině na psychiatrii.
„Náklady na převoz byly a jsou ministerstvem přebírány v případech, kdy byla u českého občana - pojištěnce v zahraniční stanovena psychiatrická diagnóza, přičemž musí být kumulativně splněna i podmínka neexistence možnosti zajištění převozu z jiných prostředků. Například ze zdravotního pojištění, úhrada přímo pacientem, rodinnými příslušníky či jinými blízkými osobami,“ uvedla pro Blesk Zprávy mluvčí zdravotnického resortu Gabriela Štěpányová.
Ministerstvo k tomuto kroku přistupuje prý na základě písemných žádostí českých zastupitelských úřadů v zahraničí. „Úřady zasílají žádosti v případech, kdy se na ně obrátí zahraniční poskytovatel zdravotních služeb s tím, že českému občanovi - pojištěnci nemohou být v jejich zdravotnickém zařízení poskytnuty adekvátní zdravotní služby z důvodu jazykové bariéry tak, aby mohli být z hospitalizace propuštěni. Je tudíž nutná jejich následná hospitalizace v ČR,“ popsala Štěpányová.
Desítky případů ročně a závratné ceny
Nejde přitom o nic tak výjimečného, od roku 2014 musel stát řešit 82 podobných případů. Z toho deset v letošním roce. Nejčastěji šlo o převozy z Itálie (17x), Německa (16x) a Maďarska (10x), ve statistikách se ale objevují i exotické země jako Brazílie, Srí Lanka či Peru (všechny po jednom případu).
Země | Počet repatriací v letech 2014-2019 |
Itálie | 17 |
Německo | 16 |
Maďarsko | 10 |
Rakousko | 8 |
Francie | 7 |
Polsko | 5 |
Chorvatsko | 4 |
Nizozemsko | 3 |
Portugalsko | 2 |
Litva | 1 |
Brazílie | 1 |
Švédsko | 1 |
Srbsko | 1 |
Slovinsko | 1 |
Peru | 1 |
Velká Británie | 1 |
Belgie | 1 |
Srí Lanka | 1 |
Albánie | 1 |
Celkem | 82 |
Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví
Podobné transporty ovšem nejsou rozhodně nijak levné. „Cenové relace se samozřejmě pohybují v závislosti na vzdálenosti místa, ze kterého je pacient převážen, a zda se jedná o převoz sanitním vozem či převoz letecký. Cenové relace se tedy pohybují v rozmezí od 30 tisíc korun do 250 tisíc korun,“ upřesnil Martin Novotný z ministerstva zdravotnictví s tím, že repatriace ročně vyjdou na zhruba jeden milion korun.
V extrémně ojedinělých případech resort zajišťuje převoz i pacientům bez psychiatrické diagnózy, kteří se dostali v zahraniční kvůli zdravotnímu stavu do neřešitelné situace. V roce 2014 se odehrály dva takové incidenty.
„Zcela výjimečně může být ministerstvem uhrazena repatriace v případě nemocného nebo zraněného občana, kdy je nutná jeho následná hospitalizace v ČR. V tomto případě je ale nezbytný písemný závazek pacienta, popřípadě rodinných příslušníků, uhradit ministerstvu vynaložené náklady za uskutečněnou repatriaci,“ popsal Novotný. Naopak v případě výše zmíněných psychiatrických diagnóz resort po pacientech náklady na převoz následně nevymáhá, a to ani kdyby u nich došlo k vyléčení a propuštění z kliniky.
Mýty o všemocné kartičce zdravotního pojištění
Někteří Češi si za pořádné cestovní pojištění nepřiplácí z šetrnosti nebo lehkovážnosti, často ale může jít i o neznalost. Mnoho z nich totiž věří, že jim například při cestách po Evropě stačí Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC) - v případě VZP „modrá kartička“. A že je s ním jakožto občany EU všude zadarmo ošetří. To ale není tak úplně pravda a například repatriace (převozy) nejsou hrazené z tohoto systému vůbec.
„Určitá celkem malá skupina českých klientů bohužel stále ještě při cestách po EU spoléhá na EHIC, což v případě pojistné události může přinést mnoho komplikací. Vyjma absence úhrady nákladů na repatriaci EHIC nepokrývá také spoluúčast klienta v nemocnici, která je někdy zanedbatelná ve výši několik desítek eur (stovky korun, pozn. red.), ale v některých případech se může vyšplhat až na pár set euro (tisíce korun, pozn. red.),“ nastínil pro Blesk Zprávy Milan Káňa z Kooperativa pojišťovny s tím, že evropská kartička nepokrývá třeba v případě úrazu na lyžích ani transport vrtulníkem do nemocnice. Ten může stát i 200 tisíc korun.
„Z pohledu rizika, poměru ceny cestovního pojištění a výše nákladů případné pojistné události za všechny zmíněné služby, vše jasně hovoří pro uzavření cestovního pojištění a chování klientů, kteří se nepojišťují a spoléhají na EHIC, lze označit jako hazard,“ říká mluvčí.
Repatriace se netýká jen úmrtí, ale i zlomenin
Podobně to vidí také Ivana Buriánková z České pojišťovny. „Kartička EHIC vás opravňuje pouze k ošetření ve veřejných zařízeních, ne v privátních. Tam si budete muset uhradit péči v plné výši ze svého. A v dovolenkových destinacích bývají právě soukromá zařízení, najít tam veřejné zařízení není snadné. Repatriaci do ČR si také budete hradit sami,“ varuje. Podle ní si většina lidí spojuje pojem repatriace jen s extrémními případy končícími smrtí, to ale není přesné. Jde obecně o převoz do vlasti.
„Nejčastějšími důvody repatriace jsou úrazy a zlomeniny dolních končetin, úrazy kloubní, polytraumata a samozřejmě pak i ta zmíněná úmrtí. Nejčastější způsoby repatriace v případě úrazů jsou sanitky s lékařem či sestrou a letadla. Repatriace letadlem probíhá dle závažnosti případu buď na klasických sedadlech, na speciálních sedadlech či tzv. stretcherech. To jsou speciální lehátka,“ nastínila Buriánková.
Třeba repatriace leteckým speciálem z Bosny a Hercegoviny kvůli zlomeninám dolních končetin stojí prý více než 220 tisíc korun. A to ještě nic není. Převoz letadlem na tzv. stretcheru z USA kvůli komplikovaným zlomeninám dolních končetin vyjde podle mluvčí i na více než 560 tisíc korun.
Na ministerstvo se nespoléhejte
Češi si nicméně podle odborníků začínají být podobných rizik více vědomi a na cesty se tak lépe připravují. „Situace se v poslední době zlepšuje, což je pravděpodobně dáno i tím, že mnoho klientů má cestovní pojištění navázáno ke své platební kartě,“ myslí si například Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.
To je vzhledem k hrozbě obřích dluhů za ošetření jen dobře. Výše zmíněné repatriace totiž hradí ministerstvo za občany opravdu jen ve velmi specifických situacích, v žádném případě tak nelze na něco takového spoléhat. Snaha o ušetření pár stovek na pojištění by tak nakonec mohla cestovatele stát miliony.