Výstavu vyplňují nejrůznější obrazy a objekty šesti současných českých umělců, kteří se odhodlali vydat se do oblasti nekonvenčního umění. „Chtěla jsem představit malby, které jsou tvořené netradičními způsoby a alternativními postupy,“ vysvětlila kurátorka výstavy Barbora Ropková s tím, že se v zásadě jedná o „malby bez malby“.

Nejvíce dominují koláže, nejrůznější objekty hraničící mezi obrazy a sochami a pak tzv. asambláže neboli technika, která dvojrozměrnému obrazu dodává do vínku třetí rozměr. Zjednodušeně lze říct, že se jedná například o reliéfní prvky. Takovým je třeba triptych výtvarnice Markéty Jáchimové (30), v rámci kterého umělkyně využila autentické lidské vlasy. „Zajímavé na něm také je, že černou barvu na plátno, které má svým vzorem připomínat mramor, vytvořila z páleného cypřiše.“

»Povýšené umění«

Kurátorka schválně na výstavu s nekonvenčními výtvory vybírala ty umělce, které dělí určité generační rozdíly. Díky tomu lze podle Ropková lépe sledovat vývoj záměrů jednotlivých umělců. „Starší umělci, kteří začínali v 90. letech prozkoumávat možnosti nekonvenční malby, tak činili právě a především proto, že se chtěli odlišit od klasického pojetí obrazů. Je na nich vidět touha experimentovat,“ vysvětluje kurátorka. Ti mladší oproti tomu sahají k recyklačním materiálům, s čímž se nese určitý ekologický apel na znovuvyužití.

Video
Video se připravuje ...

Nekonvenční výtvory, které se liší od klasických maleb a klasického konvenčního umění lze vidět v Nové galerii na Vinohradech v Balbínově ulici. David Zima

Například experimentální výtvarník Kryštof Strejc (25) na svých obrazech dokazuje, že koláže se nemusí dělat pouze z papírových materiálů. Do svých obrazů totiž využívá textil. Asambláže Jiřího Černického (53) jsou zase nezřídka vyplněné obyčejnými předměty. „Většinou pochází odněkud ze smetiště. Dříve měly nějakou užitnou hodnotu, než skončily vyhozené. Černický jim jejich znovuvyužitím dodal punc uměleckého díla,“ sdělila Ropková.

Podobný, leč pozoruhodnější příběh se také váže k tapisériím Markéty Jáchimové. Kurátorka prozradila, že vznikaly z látek, které původně sloužily na výstavách jako pozadí k vystaveným obrazům. Než aby skončily vyhozené, ujala se jich výtvarnice. „A nakonec z nich samotných vytvořila umělecký objekt,“ líčí Ropková.

Nekonečný barevný koloběh

V působivých podzemních prostorách galerie si také nelze nevšimnout originálních počinů akademického malíře Jakuba Tomáše (37). Prezentuje se vystříhanými papírovými modely, které zalévá do pryskyřice, což jim podle Ropkové dává zdání trvanlivosti. Tím tvůrčí nápaditost autora zdaleka nekončí.

Jednotlivé modely jsou propojené hadičkou, ve které bude protékat barevný pigment,“ přibližuje kurátorka přidanou nadhodnotu díla. „Díky tomu bude barva v hadičkách neustále kolovat mezi jednotlivými výtvory, a neustálí se v definitivní dílo s konečnou podobou.“

Z výstavy Jiná malba, která je do prosince k vidění v Nové galerii na Vinohradech.
Autor: David Zima

Dalšími autory, kteří zde vystavují, je Lucie Svoboda Mičíková (47), která se prezentuje kolážemi z vystřižených fotografií, a sochař a malíř Petr Písařík (51). Jeho obraz v úvodní místnosti výstavy podle kurátorky balancuje na hraně mezi obrazem a objektem, jedná se totiž o zarámovanou koláž barevných ploch vyložených třpytkami a vzorníkem dlaždiček, což Ropková charakterizuje jako střet estetiky divnosti a glamouru.

Kde: Nová galerie, Balbínova 26, Praha 2.
Kdy: Do 5. prosince 2019, otevřeno od úterý do pátku v čase 13–19, v sobotu v čase 11–16.
Vstupné: Základní činí 50,- Kč, snížené 30,- Kč.

Fotogalerie
26 fotografií