Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Vyhubil dinosaury asteroid? Vědci: Pak dopadl silou deseti miliard atomových bomb

Autor: Darina Jíchová -
12. září 2019

Dinosauři jsou prehistoričtí plazi, kteří před miliony let dominovali naší planetě. Na konci druhohor ale začali vymírat, za což s největší pravděpodobností nese odpovědnost asteroid, který zasáhl Zemi. Američtí vědci z univerzity v Texasu určili, že aby asteroid způsobil vymření 75 procent veškerého života na Zemi, musel by dopadnout silou deseti miliard atomových bod z doby 2. světové války, informovala stanice CNN.

Jedna z teorií vymření dinosaurů je, že Zemi před 66 miliony lety zasáhl asteroid Chicxulub o velikosti zhruba 12 kilometrů, dopadnout měl podle vědců do Mexického zálivu, konkrétně pak k výběžku poloostrovu Yucatan.

Podle odborníků toto těleso způsobilo zničující tsunami, která vyhubila veškerý život v okruhu 1448 kilometrů. S touto hypotézou pracují také vědci z texaské univerzity, kteří své závěry publikovali v odborném časopise PNAS.

„Den se změnil v noc“

Podle odborníků toho dne vymřelo mnoho dinosaurů, další pak zabily rozsáhlé požáry a atmosférické změny, které nastaly po srážce s Chicxulubem. Země se podle nich rapidně ochladila, do atmosféry se uvolnila síra, která vytvořila povlak zakrývající Slunce a následně způsobila vymírání zbylých druhů. „Den se prakticky změnil v noc,“ popsali vědci ve své studii.

Výzkum Američanů je založený na úlomcích asteroidu, které se v roce 2016 našly u Yucatanu a o kterých se předpokládá, že pocházejí z Chicxulubu. „Pro mě osobně bylo úspěšné vyzvednutí úlomků z vnějšího kraje kráteru výsledkem roků práce, psaní různých návrhů, žádání o granty a plánování,“ uvedl hlavní autor studie Sean Gulick.

Vědci: Dinosauři se usmažili, nebo zmrzli

„Buď se usmažili, nebo zmrzli,“ řekl k vymření dinosaurů Gulick. „Ihned po dopadu se z asteroidu odštíply roztavené kameny plné síry a rychlostí přesahující 64 tisíc kilometrů v hodině se pohybovaly po Zemi. Zásah Chicxulub způsobil silnější explozi než dopad atomovek na konci druhé světové války, mluvíme v řádu 10 miliard,“ vysvětlil Gulick.

„Byl to vskutku vzrušující moment, když jsme narazili na sedlinu z dopadu. Ještě více strhující bylo to, když nám došlo, že stojíme v místě počátku katastrofy sklonku druhohor,“ pokračoval Gulick. Jeho jedinečný projekt nabídl geologům nevídanou příležitost, mohli ve 130 metrech hlubokém kráteru číst „kamenné letokruhy“, které detailně popisují, co se stalo. Většinou jeden centimetr reprezentuje 1000 let.

Gulick a jeho tým zjistili, že na okraji kráteru se nacházejí kameny bohaté na síru, uvnitř kráteru sirnaté kameny chyběly. Vědci se domnívají, že zbylá síra se při dopadu vypařila a stoupla do atmosféry. Šlo zřejmě až o 325 miliard tun síry či více, to je mnohonásobně větší množství, než se uvolnilo při výbuchu sopky Krakatoa v roce 1883. Exploze vulkánu tehdy na pět let způsobila pokles průměrné teploty o 1,2 stupně.

vaber ( 13. září 2019 08:31 )