Kontroverzní série bizarních figur zaujme už z dálky. Na velkých plátnech zavěšených na podpěrné zdi Letenských sadů jsou totiž zobrazení různě zvětšení, nafouknutí, zúžení, maskovaní, potrhaní lidé, kteří divákům mohou připadat jako ztělesnění nočních můr. Autorky Gergela László a Katarina Šević pražskou výstavu příhodně nazvaly „Zákaz vycházení“.

Násilí a agrese

Pojmenování souvisí s hlavní myšlenkou expozice, neboť podle kurátorky výstavy Zuzany Štefkové vycházejí tyto postavy ze světa vzhůru nohama: „Tento svět se však bohužel příliš neliší od našeho, kde si mocní najímají soukromé milice a nejrůznější občanské hlídky ‚chrání pořádek‘, ale ve skutečnosti spíš často představují hrozbu a šíří násilí a agresi,“ prozrazuje Štefková o místě, z něhož zobrazené postavy přicházejí.

Koláže nám také mají předvést naši vlastní hloupost, kterou až groteskně nafukují. Podobně jako to dělávali šašci na šlechtických a královských dvorech, kdy žertovali a bavili bohatou smetánku, ale pod jejich vtipy se ukrývala často bolestná pravda. Rozzlobené nebo provokativní úšklebky postav mají podle autorek také svůj důvod.

Militantní klauni

„Sérii koláží bouffonských postav (pozn. red. - bouffon je ve Francii označení pro šaška, klauna) je možné číst jako scénáře pouličního divadla v ulicích Prahy. Představují gesto namířené proti rozmáhající se militantnosti, agresivitě a toxické maskulinitě, která v současnosti ohrožuje svobodu ve veřejném prostoru měst,“ vysvětlují umělkyně Gergela László a Katarina Šević. Obě dvě se pak chystají ve středu 9. října od 19 hodin vystoupit v Centru pro současné umění a blíže komentovat svoji výstavu.

Pražské koláže jsou pokračováním projektu „The Curfew“ (překl. Zákaz vycházení), který byl v roce 2017 představený v Budapešti. Tehdy se jednalo o pouliční divadlo, v němž herci zesměšňovali občanskou a politickou pasivitu a frustraci v Maďarsku.

Fotogalerie
7 fotografií