Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Češi za kola utrácí jak o závod. Za bicykly a příslušenství dali 10 miliard

Autor: ČTK, tsv - 
18. srpna 2019
10:00

Bezmála deset miliard korun loni utratili Češi za jízdní kola, cyklistické doplňky, náhradní díly a servis svých bicyklů. Na nákup nových jízdních kol z celkových útrat připadlo sedm miliard korun, přičemž stále větší podíl na těchto tržbách mají dražší elektrokola. Na dotaz ČTK to řekl specialista na cyklistický trh a soudní znalec v oboru jízdních kol Petr Kohoutek ze společnosti Euro Bike.

Prodej jízdních kol v celkové hodnotě sedm miliard korun podle Kohoutka představuje zhruba dvě třetiny cyklistického trhu v Česku. Za cyklistické doplňky, příslušenství a náhradní díly loni Češi loni utratili přibližně 2,45 miliardy korun. Tržby za servis jízdních kol obnášely 350 milionů korun. Celkový obrat prodejců tak činil 9,8 miliardy korun.

V České republice bylo loni podle odhadu Kohoutka prodáno až 350.000 jízdních kol, z toho elektrokol 87 500. Zatímco průměrná cena běžného jízdního kola činila přibližně 15.000 korun, tak u elektrokol byla 35 000 korun. Letos by se mělo v Česku prodat 90 000 až 100 000 elektrokol. „Elektrokola budou představovat zhruba 20 až 25 procent trhu. To je extrémní nárůst, i když například v Holandsku nyní představuje prodej elektrokol až 40 procent trhu s jízdními koly,“ podotkl Kohoutek.

Kola zdražila kvůli EET, tvrdí soudní znalec

Kohoutek ale upozornil na to, že sice rostou tržby z prodeje jízdních kol s elektrickým pohonem, avšak marže obchodníků klesají. „Elektrokola se obecně prodávají s nižší obchodní marží než běžná jízdní kola,“ řekl. V Česku roste poptávka po sportovních elektrokolech, přičemž zájem je hlavně o elektrokola se středovým pohonem. „Dalším trendem je integrování baterií do rámu jízdního kola a zvyšování kapacity těchto baterií,“ dodal Kohoutek.

Na tuzemském trhu s jízdními koly se podle Kohoutka zvyšuje podíl obchodních řetězců specializovaných na sportovní zboží. Samostatní prodejci jízdních kol se pak více specializují podle značek či druhů bicyklů. Tržby za servis jízdních kol rostou, a to kvůli vyšším hodinovým sazbám, které činí průměrně 300 korun za hodinu práce.

Na vyšších cenách servisu bicyklů se podle Kohoutka podepsalo zavedení elektronické evidence tržeb i růst zájmu zákazníků o tyto služby. Mechaniků jízdních kol je však v Česku nedostatek. „V ČR neexistuje učební obor či jiná možnost získání kvalifikace mechanik a prodavač jízdních kol,“ upozornil Kohoutek.

Zobrazit celou diskusi