Návštěvníci přehrady Slezská Harta na Bruntálsku jsou rozladěni. Těšili se na výlet na palubě Harty, unikátní elektrolodi a prototypu svého druhu. Natěšeni byli zvlášť poté, co byla loď na konci května s velkou pompou spuštěna na vodu.  

„Takové haló kolem toho a vůbec to nejezdí. Prý z technických důvodů, ale všichni vědí, že je za tím něco jiného,“ vrčí lidé na sociálních sítích.

Nemá potřebné dokumenty

Pravdou je, že problém je v legislativě a schvalovací proces byl časově podceněn. Harta tak stále čeká v docích, až dostane zelenou a bude moci vyrazit na první oficiální plavbu s veřejností na palubě.

„Stále probíhá schvalovací řízení. Proces je složitý, zařízení lodi je unikátní, je třeba zkontrolovat úplně vše, od baterií přes počítače až po motory,“ řekl za provozovatele Josef Havlík, předseda svazku obcí Mikroregion Slezská Harta.

Celou přípravu lodi dozoruje inspekční společnost CS Lloyd, která se specializuje na lodě. Až na jejich dobrozdání může Státní plavební správa povolit provoz lodi. „Loď je připravena, ale zkrátka nemá ještě schválené všechny dokumenty,“ vysvětlil Havlík.

Snad vyjedou do konce prázdnin

Provozovatelé doufají, že elektroloď stihne svézt první cestující ještě v letní sezóně. „Jsem optimista a doufám, že vyjedeme do konce srpna. Schvalovací proces je opravdu ve finální fázi,“ dodal Josef Havlík.

Elektroloď za 14 milionů postavená v Polsku má kapacitu 45 lidí a je unikátem svého druhu. má dva elektromotory poháněné lithiovými bateriemi, které se dobíjejí z elektrostanic na březích či ze solárních panelů v lodi.

Má odlehčit malé motorové loďce Santa Maria, imitující jednu z lodí Kryštofa Kolumba. Ta měla kapacitu pouhých 10 lidí a náporu zájemců o plavbu po přehradě už nestačila. Za tři roky jí navíc skončí výjimka ze zákazu provozu plavidel se spalovacími motory na přehradě.