Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Legendární MiG slaví 70. Létali na něm i českoslovenští piloti

Autor: ČTK - 
25. července 2019
07:19

Stíhačky poháněné proudovým motorem se sice objevily již na sklonku druhé světové války, ve velkém je ale vojáci začali používat až na přelomu 40. a 50. let minulého století. USA byly pyšné na svůj F-86 Sabre, sovětští inženýři přišli s legendárním strojem MiG-15. Kvality obou si piloti naostro vyzkoušeli během korejské války, už před ní se ale usilovně pracovalo na nových strojích. Nástupcem "patnáctky" se nakonec stal MiG-17, který poprvé vzlétl 26. července 1949.

Vylepšený model dosahoval o zhruba 50 kilometrů v hodině vyšší maximální rychlosti, MiG-17 byl dokonce jako jeden z prvních stíhacích letounů schopen překonat rychlost zvuku v horizontálním letu. Po prvních měsících zkoušek ale bylo jasné, že konstruktéry čeká ještě hodně práce. Po dalších úpravách, které se dotkly brzdících štítů, kormidel nebo kýlu pod zádí, byl letoun konečně v říjnu 1952 zaveden do výzbroje prvních jednotek. Do bojů v Koreji se ale již nezapojil.

Vývoj MiGu-17 se ale nezastavil, jako první sovětská stíhačka dostal třeba střelecký radar (verze MiG-17P) a v roce 1953 se dočkal i přídavného spalování (verze označená F, pokud měla navíc radar, tak PF). V polovině 50. let dostalo první MiGy-17F i československé letectvo, dva stroje sloužily jako osobní letouny pro jeho nejvyšší důstojníky. Běžní piloti pak o něco později dostali k dispozici dva tucty stíhaček verze PF.

Původně se uvažovalo také o licenční výrobě MiGu-17 v Aeru Vodochody, které mělo zkušenosti s "patnáctkami", nakonec ale dostal přednost nadzvukový MiG-19. Licenční "sedmnáctky se ale vyráběly v Polsku (jako Lim-6) a Číně (Šen-jang J-5). Celkem vzniklo přes 10.000 letounů všech verzí.

MiG-15 MiG-15 | profimedia

MiG-17 sloužil během let v řadě armád, a to nejen zemí Varšavské smlouvy nebo dalších sovětských satelitů, ve výzbroji je měly například i Pákistán a Maroko. Nejslavnější éru zažily MiGy-17 v polovině 60. let, během první fáze vietnamské války, kdy sloužily severovietnamským pilotům.

H0nzaV ( 25. července 2019 10:43 )

No tak oba ty stroje měli prakticky stejný výkony, až na ten detail. Že f86 byla ovladatelná i nad 1000kmh díky výborným hydraulickým posilovačům řízení, zatímco mig15 se sotva dala ovládat c rychlostech kolem 950, to také svědčí o maximálce, kterou měla f86 vyšší o nějakejch 50kmh.Ve vyšších výškách kde doprovázeli bombardéry byla f86tka znatelně lepší stroj, navíc měla velmi přesný střelecký radar. Super sabre bych sem netahal... Ten v korei vůbec nelítal. To je záležitost války ve vietnamu a jeho protiváha byl zas mig19.

snehulak ( 25. července 2019 08:25 )

Poněkud podivná věta v článku : "USA byly pyšné na svůj F-86 Sabre, sovětští inženýři přišli s legendárním strojem MiG-15." Nebylo to právě naopak? Nebyly USA na svůj Sabre pyšné až o rok později? Ostatně Mig 15 překonával až Super Sabre, nasazený v Koreji teprve později.

Zobrazit celou diskusi