Ano, jde o fáro za skoro tři miliony korun. Ale zeptejte se ve svém okolí a určitě narazíte na někoho, kdo také s pojišťovnou řešil podobný problém s určením vyplacené částky. „Pořád jsem z toho v šoku, jakým způsobem pojišťovny určují hodnotu auta starého dva roky a osm měsíců,“ říká Václav Křesina.

Celý příběh začíná před pár měsíci – 17. listopadu. „Jel jsem do Prahy z Příbrami a na 16,5. km dálnice D4 se mi utrhlo v kopci auto poté, co jsem přidal. Auto skončilo ve svodidlech. Vrak se následně odvezl do Porsche Prosek. No a pak to přišlo…“ vzpomíná Křesina.

Za Porsche Panamera s třílitrovým motorem z roku 2016 mu pojišťovna nabídla vyplatit 1 364 000 korun. „To auto bylo ale za tři miliony. Já jsem tedy dostal tenkrát nějakou slevu a platil jsem reálně 2 727 000 korun. Přesto mi přijde, že za dva roky staré auto je ta jejich nabízená částka opravdu malá,“ popisuje pan Křesina.

Řekl NE!

Nabídku ihned odmítl a začal celou situaci řešit. „Zjistil jsem si, že mi nabízeli dokonce nižší sumu, než za jakou se v tu dobu prodávala naprosto stejná auta z roku 2014. Cena vozů se stejným motorem byla kolem 1 499 000 korun. A ten, kdo to vyřizoval, mi řekl: Tak mi najděte osm panamer z roku 2016, abych ji podle toho nacenil. A taky mi řekl, že to naceňoval podle panamer v Německu, odpověděl jsem mu, že my jsme ale v Česku. Tak jsem mu řekl, že je trotl a on mi práskl s telefonem. Nakonec mi poslali 1 520 000 korun,“ pokračuje Václav Křesina.

Ochotného soudního znalce nenašel

Během dohadů s pojišťovnou se snažil Křesina sehnat odborníka, který by dokázal auto nacenit. „Já jsem si i našel soudního znalce, aby mi stanovil částku, kterou v tu dobu auto mělo, ale jakmile zjistil, že je to pro pojišťovnu, tak šel od toho. Pak jsem si našel druhého, ten mi taky řekl, že s tím nechce mít nic společného, že si pojišťovna jede po svém,“ vysvětluje a rovnou pokračuje: „I technik přímo od Porsche mi řekl, že jsem dostal za to auto málo...“

Jak probíhalo vyrovnání s pojišťovnou

Blesk zajímalo, jak se tedy určuje částka, kterou pojišťovna odešle klientovi na účet. „Výše pojistného plnění je stanovena jako rozdíl mezi obvyklou cenou vozidla a hodnotou zbytků havarovaného vozidla (jinými slovy rozdíl hodnoty vozidla před nehodou a po ní). Abychom stanovili co nejpřesnější reálnou cenu zbytků havarovaného vozu, využíváme internetovou aukci poškozených vozidel,“ vysvětlila Ivana Buriánková. Na té dostal pan Křesina za svůj vrak nabídku 524 tisíc. „Rozhodl jsem se ho prodat nakonec svému známému za 650 tisíc,“ doplnil Křesina, který tak získal o 126 tisíc více díky tomu, že nekývl na nabídku, kterou mu předložila pojišťovna.

Porsche počty

• NÁKUP – duben 2016 Cena 2 727 000 s DPH (2 250 000 Kč bez DPH) 

• NEHODA – listopad 2018 Hodnota vozu podle pojišťovny 1 257 000 Kč bez DPH (tzv. obvyklá cena)

• VRAK Pojišťovna sehnala kupce na vrak za 524 723 Kč bez DPH

• VYPOŘÁDÁNÍ 524 723 Kč bylo odečteno od obvyklé ceny vozidla. Výše pojistného plnění po odpočtu spoluúčasti tak byla 658 986 bez DPH. (Pozn. red.: Klient pojišťovny nemusí na prodej svého vraku kývnout, částka se ale odečte stejně tak z konečné sumy a vrak zůstává v majetku dotyčného nadále).

Pojišťovna: Částka byla bez DPH!

Svoje Porsche Panamera měl pan Křesina nahlášené u České pojišťovny. Blesk se tedy obrátil na mluvčí Ivanu Buriánkovou s tím, jakým způsobem byla určována cena »vraku« a jak se vypočítávala částka, která byla následně vyplacena.

Buriánková hned na začátku zmínila, že pan Křesina si pojistil svůj vůz na částku bez DPH – tedy na 2 250 000 Kč. „Pokud je vozidlo pojištěno na cenu bez DPH, i pojistná plnění z této smlouvy jsou vyčíslována bez DPH,“ vysvětlila.

Jak určovali cenu?

Buriánková potvrdila, že při nehodě byl automobil významně poškozen, a jednalo se tak o tzv. totální škodu. „Standardním postupem je stanovení obvyklé ceny vozu, což je hodnota ojetého vozidla v ČR, která se stanovuje ke dni poškození. Jde o cenu, za jakou by bylo možné realizovat prodej vozidla v daném čase a místě. Stanovuje se podle tržních nabídek srovnatelných vozidel (značka, typ, motor, výbava, počet najetých kilometrů apod.). Při určování obvyklé ceny je nutné zohlednit skutečnost, že nabídka trhu není zrealizovaný prodej. Zrealizovaná prodejní cena je nakonec nižší než cena, za kterou jsou ojetá vozidla na trhu nabízena,“ vysvětluje Buriánková.

Odmítl, přidali

Tisková mluvčí pak přiznala, že určování ceny byl trochu oříšek a nebylo jednoduché stanovit reálnou obvyklou cenu. „Podobných aut se na našem trhu nenachází mnoho. Obecná cena vozidla ke dni pojistné události byla stanovena ve výši 1 083 000 Kč bez DPH,“ prozradila (pozn. red.: ve srovnání s částkou 2 250 000, na kterou bylo auto pojištěno, je to »srážka“« 1 167 000 korun po dvou a půl roce užívání vozu).

Pan Křesina ale s částkou nesouhlasil… „S naším závěrem stanovení obecné ceny vozidla klient vyjádřil nespokojenost. Na základě tohoto kroku a snahy o smírné řešení jsme provedli další cenové šetření, do kterého jsme zahrnuli i inzerce mimo Českou republiku. Nově jsme stanovili cenu na 1 257 000 Kč bez DPH,“ uzavřela Buriánková.

Ombudsman Blesku: Se stanovenou částkou nemusíte souhlasit

Co mohu dělat, když s částkou, kterou stanovila pojišťovna, nesouhlasím? A dá se zpětně rozporovat? Odpověděl Ombudsman a spolupracující advokát společnosti Vasenaroky. cz Petr Novák.

Ten nejdříve potvrdil, že stanovení hodnoty vozidla po dopravní nehodě popsala mluvčí pojišťovny správně. „Pokud pojišťovna stanoví obvyklou cenu vozidla v rozporu s vašimi představami, je možno vůči tomuto rozhodnutí vyjádřit svůj nesouhlas a ten pojišťovně adresovat. Ta následně danou pojistnou událost opětovně prošetří a sdělí poškozenému své stanovisko,“ začíná radit Petr Novák.

Máte na to 4 roky

„Pokud ani v tomto případě není poškozený s pojistným plněním spokojen, nabízí se poškozenému možnost postupovat prostřednictvím podání žaloby k civilnímu soudu, přičemž svého nároku se může úspěšně domáhat do uplynutí promlčecí doby, která v tomto případě činí tři roky a jež začne běžet po uplynutí jednoho roku od pojistné události,“ pokračoval dále a podotkl, že v rámci tohoto řízení se pravděpodobně dotyčný neobjede bez vypracování příslušného znaleckého posudku, který skutečnou obvyklou cenu objektivně stanoví.

Toto vše platí i pro pana Křesinu. Pokud s částkou, kterou získal od pojišťovny, nesouhlasí, může to začít řešit… „Může se tedy jednat o případ, kdy pojišťovna zcela odmítne poskytnout pojistné plnění anebo pojistné plnění poskytne v částce nižší, než by měl být skutečný nárok poškozeného/pojištěného. I pan Křesina se tedy v případě, kdy nesouhlasí s určením obvyklé ceny za jeho automobil, a tedy ani s výsledkem šetření pojistné události, může u soudu domáhat zaplacení částky, která dorovná již poskytnuté pojistné plnění do částky, na kterou by skutečně měl mít nárok,“ dokončil Novák.

Fotogalerie
7 fotografií