Pochází z východního Slovenska, na Moravě hledal práci v zemědělství. Nakonec skončil v Brně. „Měl jsem být řidičem, ale složil jsem zkoušky na lodní dopravě a už mě odsud nikdo nedostal. Když jsem začínal, lodě se od sebe vizáží lišily, mělo to své kouzlo. V brněnských barvách, bílá a červená, k tomu zelená střecha,“ vzpomíná lodivod.

Aktuálně se střídá s kolegy na Lipsku. Za téměř čtyři desetiletí nepamatuje, že by jej loď zradila. „Jiná věc je, když je sucho, jako třeba loni. Plavební trasa je pak kratší, končili jsme pod hradem Veveří,“ přemítá Gabriel Kovács.

„Na moři jsem párkrát jel, ale jen jako pasažér,“ usmívá se nad otázkou, zda nikdy nezatoužil po změně. Brňané a Prygl k sobě patří, svědčí o tom i počet pasažérů přepravených během lodní sezony. „Své brněnské moře milují,“ ubezpečuje veterán v řadách kapitánů brněnských lodí. 

Pohled do zákulisí

Sobotní akce byla první letošní akcí dopravního podniku, na které se bude připomínat 150 let od vyjetí první tramvaje v Brně. Příchozí dostali unikátní možnost spatřit technické zázemí údržby plavidel.

„Uviděli také loď Brno, na níž bude možné si prohlédnout zblízka kormidelní ploutev nebo lodní vrtuli, dále baterie, které loď pohánějí, či zařízení, které slouží pro spouštění lodi do vody,“ poznamenal vedoucí lodní dopravy Martin Ecler.

Třešinkou na dortě se stalo spuštění lodi Stuttgart na vodu. Lodní doprava na Brněnské přehradě letos potrvá do 30.října.

Fotogalerie
22 fotografií