Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Ťok: Musím být připraven, že náhle skončím. A Zemanův kanál je kontroverzní

Autor: Mii, Jakub Kopřiva - 
5. dubna 2019
19:00

Každý ministr musí být připraven, že ze dne na den skončí, je to daň z povolání. Pro Blesk to během cesty prezidenta Miloše Zemana do Vídně řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Reagoval tak na spekulace, že bude ze své funkce odvolán. Kdyby k tomu došlo, je s tím smířen, ale v tuto chvíli svému konci nevěří. Kanál Dunaj-Odra-Labe se podle něj částečně vyplatí, vláda na projektu pracuje. A prozradil, jak pokračuje výstavba dálnic.

Zprávu o tom, že by Ťok měl na pozici ministra dopravy končit, zveřejnil 1. dubna deník Mladá fronta Dnes. Premiér Andrej Babiš (ANO) má podle listu připravovat změny ve vládě, které se budou týkat právě Ťoka a ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové (za ANO). Oba dva ministři byli v posledních týdnech kritizováni, Ťok kvůli nezvládnuté sněžné kalamitě na dálnici D1 a Nováková kvůli výroku ohledně drahých mobilních dat a kauze se zástupci Tchaj-wanu.

Ťok to začátkem týdne komentoval, že jde o aprílový žert. Blesku pak ve Vídni osobně tvrdil, že se na konec nechystá. A kdyby jej premiér přesto odvolal, špatný pocit z toho mít nebude. „V pozici ministra musí být každý člověk připraven, že může skončit ze dne na den. To je prostě daň povolání. Mě to ani nestresuje, ani mě to netrápí,“ prozradil ministr.

Se Zemanem, se kterým se účastnil cesty do Vídně, o tom podle svých slov nemluvil. „S panem prezidentem můžeme debatovat o mnohem důležitějších tématech než o spekulacích a drbech,“ řekl Ťok.

Ministr: Kanál se vyplatí. Alespoň částečně

Ministr dopravy také řekl, co si myslí o kanálu Dunaj-Odra-Labe, Zemanově oblíbeném projektu, který se dlouhodobě snaží prosadit. Prezident o něm s rakouskými zástupci mluvil, prosil, ať přehodnotí svůj odmítavý postoj.

ANO podle Ťoka splnilo bod z programového prohlášení minulé vlády, že nechá vytvořit studii proveditelnosti kanálu. Ta je již na světě a poskytla důležité informace. „Studie proveditelnosti jednoznačně ukázala, že minimálně ta větev Odra-Dunaj se vyplatí. Jak ekonomicky, tak to má své vodohospodářské důvody,“ zmínil ministr.

Co bude dál, nyní záleží na vládě. „Připravujeme materiál, jaké budou další kroky,“ uvedl Ťok. Už teď nicméně ví, že případné plánování kanálu bude kontroverzní, protože ANO chce zavést debatu, zda se má pro labskou větev držet územní ochrana.

Vize roku 2030: Po dálnici i do Rakouska

Se zástupci Rakouska se mluvilo i o další dopravní infrastruktuře, nejen té vodní. Ťok zmínil, že vize dálnic z Česka do Vídně a Linze se pomalu realizuje, u druhého jmenovaného města by se řidiči mohli dočkat v roce 2023. U Vídně je to otázka. „Do křišťálové koule, abych řekl datum, se nepodívám, ale náš závazek, že dálnice bude postavena, platí do roku 2030. Věřím tomu, že to bude dřív,“ řekl ministr.

Projekt podle něj nicméně pokračuje dobře. „Dneska máme rozestavěno na dálnici D3 čtyři úseky, máme vykoupených 90 procent pozemků na dalším úseku od Českých Budějovic na hranici a je tam ještě jeden úsek, který se připravuje,“ uvedl Ťok s tím, že intenzivně pokračuje i výstavba ostatních dálnic a silnic 1. třídy – aktuálně jich má Česko rozestavěno 220 km.

kathryn ( 5. dubna 2019 23:04 )

Ťok škodí nejvíce Českým drahám.

Krha ( 5. dubna 2019 21:40 )

Vyhodit Rafaje "ten to odnese ". Ťok půjde taky , Faltýnek zůstane.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa