Developer Pražská správa nemovitostí získal Kotvu v roce 2016 od irské konsolidační agentury NAMA. Poslední dva roky pracuje na podrobném obchodním konceptu, který má stavbu přeměnit na moderní »department store« a zařadit ji mezi nejprestižnější obchodní domy světových metropolí. „Na přípravě nového konceptu jsme spolupracovali se zahraničním týmem poradců, kteří mají zkušenosti z obchodních domů jako Selfridges v Londýně nebo CUM a Cvetnoj v Moskvě. Plánujeme, že v Kotvě umístíme více než 800 značek. Domluveni jsme již zhruba s polovinou z nich,“ uvedl ředitel OD Kotva Marek Vavřina.

Památkáři i architekti rekonstrukci posvětili

„Dokumentace k přestavbě obchodního domu Kotva je s podmínkami schválena ze strany NPÚ,“ řekl dnes ředitel pražského územního pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ) Ondřej Šefců. Výhrady podle něj byly k některým zásahům do dispozičního členění, bourání stropů, výměně obvodového pláště a k reklamním prvkům v parteru.

„Investor jistým způsobem komunikuje i s autorkou původního řešení, architektkou Věrou Machoninovou. Je tedy zřejmé, že obchodní dům Kotva bude zachován, hodně bude záležet na provedení vlastní stavby, architektonických detailech a samozřejmě nové náplni a způsobu užívání objektu,“ dodal. Závazné stanovisko potřebné pro získání povolení ale vydává památkový odbor magistrátu.

Fasáda z vnější strany bude podle něj pouze chemicky vyčištěna, změny se budou týkat vnitřku fasády a výměny některých technologií, jako například chlazení, topení nebo osvětlení. „Objekt považujeme za skvost brutalistní architektury, proto na něm nechceme nic zásadního měnit. Fasáda je zevnitř zamořena azbestem, který je potřeba odstranit. V koordinaci s Institutem plánování a rozvoje, který plánuje revitalizovat Revoluční ulici, chceme vyčistit a upravit okolní prostory,“ sdělil Vavřina.

Luxus uplynulé éry

Obchodní dům Kotva byl otevřen v roce 1975 jako příklad luxusního československého obchodního domu. V době uvedení do provozu byla Kotva pátý největší obchodní dům v Evropě s prodejní plochou 22 160 metrů čtverečních, který dokázal díky 2000 zaměstnanců obsloužit až 75 000 zákazníků denně. Stavba na půdorysu propojených šestihranů vznikla podle návrhu manželů Věry a Vladimíra Machoninových a bývá označována za jednu z nejvýznamnějších českých staveb první poloviny 70. let.

Kotva i další obchodní domy po roce 1989 musely čelit nově vznikajícím moderním nákupním centrům. Obchodní dům se dlouhodobě potýkal s nedostatečným zájmem o pronájem obchodních ploch, v některých patrech zůstávaly volné prodejní plochy.
Fotogalerie
9 fotografií