Pražské mosty přes Vltavu jsou v poslední době velmi rezonujícím tématem. Lávka v Troji v roce 2017 z dosud nezřejmých příčin spadla, o rok později byl ze dne na den dočasně uzavřen pro velmi špatný stav i Libeňský most. Následně vešlo v povědomí, že mostů v Praze, které jsou ve špatném stavu a zasluhují pro dlouhodobě zanedbanou péči komplexní rekonstrukci, je více. Jedním z nich je právě Hlávkův most.

O víkendu na most najedou náklaďáky

Na něm už v uplynulých měsících probíhaly nejrůznější diagnostiky, měření a průzkumy. Další fáze průzkumů proběhne tento víkend. „Nadcházející sobotu, od ranních hodin po neděli večer, budou na Hlávkově mostě probíhat zatěžovací zkoušky. Automobilový provoz zůstane zachován, byť vždy pouze po jedné straně mostu, kdy jedním pruhem budou automobily jezdit do centra, sousedním směrem z centra,“ uvedl na setkání s novináři generální ředitel TSK Petr Smolka.

V rámci zatěžovacích zkoušek bude uvolněné části mostu přejíždět určitý počet plně naložených nákladních vozidel. Od jednoho až po celkem šest najednou. Statická i dynamická zatěžovací zkouška má za cíl zjistit, jakou zátěž 100 let stará a památkově chráněná stavba bude s to snést. Z toho důvodu o víkendu přes Štvanici nebudou jezdit tramvaje.

Dřevěné pilíře pod betonovým mostem

Neméně důležitou je rovněž sondáž základů pilířů Hlávkova mostu, která v nynějších dnech probíhá. U pátého pilíře ve směru od Bubenského nábřeží vznikla šestimetrová jímka, kde odborníci prováděli sondáž mostního pilíře formou průzkumných vrtů. „Pod jeho betonovými základy se nacházejí původní dřevěné piloty z roku 1908, u nichž jsme konstatovali, že jsou v pořádku,“ uvedl pro Blesk.cz ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko. Beton se zdá mírně opotřebovaný, nicméně by nemělo nic bránit jeho opravě.

Video
Video se připravuje ...

Hlávkův most je v celkově zanedbaném a špatném stavu. Přesto průzkum základů jeho pilíře odhalil, že s pilíři by problém být neměl. David Zima

Pod každým mostním pilířem se nachází podle Kolíska desítky až stovky dřevěných pilotů, které jsou zapuštěny do břidlicového podloží. Také ty čeká podrobnější průzkum, aby mohlo být přikročeno ke komplexní a citlivé rekonstrukci. „Jedná se o velmi frekventovanou tepnu, kudy jezdí zhruba 70 tisíc automobilů denně. Bezpečnost tohoto mostu je tudíž kardinální,“ uvedl s tím, že není radno nic podcenit. Ostatní pilíře čeká podobný průzkum, ovšem formou hloubkových vrtů. Přesto však na základě odebraných vzorků vyplývá, že Hlávkův most je v  lepším stavu, než Libeňský most.

Komplikovaná konstrukce komplikuje rekonstrukci

Ředitel Kloknerova ústavu zároveň uvedl, že navzdory svému pojmenování Hlávkův most není jediným mostem – sestává totiž z celkem osmi mostních konstrukcí napojených na sebe. I to může výslednou rekonstrukci ztěžovat, protože jedna část může vykazovat jiné vlastnosti než druhá.

Pod jedním z pilířů Hlávkova mostu vznikla zhruba šest metrů dlouhá jímka, kde odborníci zkoumali stav základů mostního pilíře.
Autor: David Zima

„Nesmíme zároveň zapomínat na to, že most je památkově chráněný, tudíž i proto vyžaduje citlivý přístup z hlediska rekonstrukce,“ uvedl Kolísko. Zatím nelze určit, kde přesně most nejvíce trpí, nicméně Kolísko má jasno jakým vlivem. „Největším problémem na mostu je působení vody za ta léta,“ sdělil s tím, že právě ta stojí za nejčastějšími korozemi betonu v konstrukci.

Kdy se začne se samotnou kompletní rekonstrukci mostu spojujícímu Holešovice s Karlínem, není dosud zcela jasné. Podle mluvčí TSK Barbory Liškové by kolem roku 2020 mělo být k dispozici stavební povolení, následkem čehož by posléze měla rekonstrukce začít. Zda to však bude ještě týž rok, nebo až ten následující, nelze nyní předjímat, zrovna tak jako výslednou cenu nákladů.

Fotogalerie
44 fotografií