Povinná maturita z matematiky: Pro všechny již v roce 2022, navrhuje ministr Plaga
Termín zavedení povinné státní maturity z matematiky by se mohl sladit na školní rok 2021/22, řekl v nedělním v pořadu Otázky Václava Moravce ministr školství Robert Plaga (ANO). V gymnáziích a lyceích původně měla být o rok dříve. Rozhodnutí padne podle Plagy velmi brzy. Ministerstvo chce také do konce února předložit do meziresortního připomínkového řízení novelu školského zákona, která vyjímá slohy ze státních maturit a vrací je na úroveň škol.
Zda nesladit termíny pro maturitu z matematiky je podle ministra námětem k diskusi, o kterém by mělo být velmi brzy rozhodnuto. „Je to varianta, která je na stole. (...) Myslím, že pokud se dál budeme bavit o povinné maturitě z matematiky, možná dojdeme k tomu, že sladění termínu není vůbec špatné,“ řekl v OVM Robert Plaga.
Maturita z matematiky měla být původně povinná od roku 2020 pro gymnázia a lycea a o rok později pro všechny ostatní s výjimkou zdravotnických, sociálních a uměleckých oborů.
Podle Plagy je důležité diskutovat také o obsahu maturity z matematiky. „Pojďme se vrátit k nějakému základu. Řekněme si, že to je vstupenka k profilové části na dané škole, minimální základ, který stát chce, aby na všech středních školách byl dosažen a aby to bylo užitečné. To je koncept debaty, který bychom měli vést,“ řekl ministr. V rukou státu by podle něj měla být hranice minimální kvality, nemělo by se jednat o selektivní nástroj, který někomu zabrání v přístupu ke vzdělávání.
Dosud si maturanti mohou matematiku volit jako druhý předmět vedle povinné češtiny. Většina z nich ale dává přednost cizímu jazyku. Matematiku si loni vybralo 23,4 procenta maturantů, z didaktického testu u státní maturity propadlo 22,3 procenta z nich.
Sloh se rušit nebude
Omezení státní maturity z českého jazyka na didaktický test se podle Plagy nedá očekávat dříve než za dva roky. Ministr zároveň vyvrátil, že by resort chtěl slohovou práci úplně zrušit.
„Že ministerstvo chce přejít na to, že bude centrálně řídit jen didaktické testy, neznamená, že slohovka nebude, vrací se zpátky na úroveň školy. Myslím, že přidanou hodnotou je právě to, že ji hodnotí na té škole, kde ten člověk působí. Centrální hodnocení v mnohém přechází k formálnímu hodnocení bez znalosti člověka,“ řekl Plaga.
Tak Němci zavřeli české školy..okamžitě...a mládež rozehnali do fabrik... Tihle demokrati na tom plíživě a nenápadně..pracujou taky... Není třeba vzdělaných lidí....jsou potom moc chytrý a do všeho by jenom kecali... Jakoby to byl záměr..udělat z naší země jednu velkou plantáž.. Umět si spočítat spotřebu raketovejch motorů..by přece měla..umět..i hajzlbába...Je to základ..všeho....muhehehe..