Ve všech fázích stavebního řízení byly demolice schváleny, a to i památkáři. Nechápu změnu postoje. Při případném novém řešení lze předpokládat nedodržení termínu ukončení prací letos v prosinci. Znamenalo by to prodloužení roční výluky hlavního nádraží,“ upozornil Josef Skřivánek ze SŽDC.

Dělníci v hlavním železničním uzlu Moravy opravují mosty, zabezpečovací zařízení, výhybky, koleje a nástupiště. Stovky vlaků tak končí na okrajových nádražích.

Stavědla jsou postavená z režných červených cihel. Sloužila od konce 19. století až do 7. prosince loňského roku. Poté začala demontáž jejich vnitřního zařízení a příprava na demolici.

Jenže podle památkářů jsou obě stavědla ve středoevropském kontextu raritou a zaslouží si zachování jako součást většího celku se zasypanými viadukty. V současnosti je už památkově chráněná nádražní budova s poštou.

Co jsou stavědla?

Stavědla jsou výškové budovy, z nichž železnice ovládala výhybky. V současné době slouží už jen na některých místech. Nahradily je automatizované zabezpečovací systémy. Stavědla jsou proto rušena.

VIDEO: Pohled z AZ Tower na brněnské hlavní a dolní nádraží.

Video
Video se připravuje ...

Pohled na Brno hlavní nádraží a tzv. dolní nádraží z AZ Tower. Hynek Zdeněk