Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

„Ťok dělá dobrou práci,“ hájí ho Babiš. „Lži Václava Moravce,“ uplivl si ministr

Video se připravuje ...
Aktualizováno -
7. ledna 2019
20:03
Autor: ČTK, kal, simao - 
7. ledna 2019
12:40

Premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš jednal v pondělí před jednáním vlády s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) o situaci na komplikovaném úseku dálnice D1 na Vysočině. Po jednání vlády, které se protáhlo do večerních hodin, pak společně vystoupili na tiskovce, kde Babiš Ťoka za jeho odváděnou práci pochválil, kritizoval však způsob ministrovy komunikace navenek. Babiše kvůli Ťokovi a D1 v neděli potrápil sérií dotazů moderátor ČT Václav Moravec, ministr v reakci na to navrhoval jeho pořad překřtít na „Lži Václava Moravce“.

Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok a šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa vystoupili na tiskovce ve Strakově akademii v pondělí večer. Ťoka pokáral premiér za špatnou komunikaci práce ministerstva dopravy, za samotnou práci jej ale pochválil.

Babiš chválil Ťoka: Dělá dobrou práci

„Myslím si, že by měl více propagovat dobrou práci, kterou dělá (...) Já jsem pana ministra informoval o tom, že když dělá dobrou práci – a on dělá dobrou práci – tak nestačí, když je spokojený sám se sebou, ale musí to dát na vědomí, co všechno děláme a my toho děláme strašně moc, akorát jde o to, abychom to komunikovali,“ uvedl dnes Babiš. 

Předseda vlády obhajoval Ťoka i v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce ve spojitosti s vedením ministerstva a stavbou dálnic, vytýkal mu naopak to, že nezvládl komunikaci s veřejností o problémech na dálnici D1.

Babiš se u Moravce zastával Ťoka mj. ohledně délky nově postavených kilometrů silnic. A vytrvale odmítal přijmout například fakt, že se loni postavily pouhé čtyři kilometry nových dálnic. Babiš stále opakoval, že stávající vláda pokračuje ve výstavbě a její přípravě rekordním tempem.

Moravec dostane dopis, vzkazuje premiér

„Pan Moravec dostane hezký dopis a to, že on tam něco ukazoval, NKÚ něco tvrdí, tak my skutečně máme správná čísla,“ vrátil se Babiš k nedělním OVM. Za „nespravedlivé“ považuje uvádět, že ministerstvo dopravy udělalo málo, Babiš to označil za manipulaci.

Podle něj se dopravě věnuje „mimořádná pozornost“, resort ministerstva dopravy prý vždy chtěl, aby „po nás něco zůstalo“. „Tolik se nikdy nestavělo, jak se staví a žijeme v úplně jiné době, kdy je úplně jiná doba, jak teď zakladatel ODS pan Klaus nás kritizuje. Že to všechno neudělali, když byli? Tehdá se to mohlo stavět jinak, nebyli jsme v EU, nebyly kraje, nebyla EIA, nebyli ekologičtí teroristi, všechno to mohli udělat. Neudělali,“ čertil se Babiš. „A my to děláme a ještě navíc ta naše práce je zkreslená a mně to samozřejmě štve,“ dodal.

Video  Babiš promluvil o obědech zdarma, rozpočtu i možné výměně ministrů.  - Blesk TV
Video se připravuje ...

„Nelíbí se mi, že slyšíme celé Vánoce, že jsme zprovoznili jenom 3,7 kilometru. Já jsem se to snažil nějak vysvětlovat včera v televizi a evidentně jsem nebyl pochopen. Počet otevřených dálnic je vizitka minulých ministrů a pokud někdo nechápe, že délka přípravy je 13 let, tak bych chtěl jenom zdůraznit, že v průměru u nás trvá 13 let než se připraví dálnice, pozemky, projekty atd. Takže podle mého názoru by se ministři měli hodnotit podle toho, kolik staveb zahájili. Protože pokud pan ministr Bárta všechno zazdil v roce 2010, tak nevím, co by se otvíralo, když teda to trvá tak dlouho,“ říkal v pondělí Babiš na tiskovce.

Ministr dopravy Ťok se dnes hájil, že debaty o 3,7 postavených kilometrech dálnice mu přijdou absurdní a značně neobjektivní. „Když si uvědomíte, že výstavba dálnice opravdu trvá 2,5 - 4 roky, tak když od roku 2010 nikdo žádnou dálnici nezahájil, tak nebylo lze takovou dálnici prostě otevřít, to je kauzalita a fyzikální zákony nelze překonat (...) Když se má hodnotit práce ministra dopravy, prosím, je naprostá absurdita ho hodnotit, co udělali ministři před tím,“ postěžoval si.

Hádka Ťoka a Moravce se přelila na sociální sítě

Na Twitteru byl přitom Ťok v narážce na nedělní OVM na České televizi ještě ostřejší. „Proč se to jmenuje Otázky Václava Moravce? Lži Václava Moravce by bylo mnohem přesnější. Fakta měl k dispozici, nehodily se, tak si vymyslel jiná,“ zlobil se ministr na sociální síti.

Moderátor kontroval se slovy: „Další Lži V. M.: D1 jako nová dálnice? NEBYLA potřeba EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí). NEBYLO potřeba ani územní rozhodnutí (je vedena v původní trase). NEBYLY prováděny významné zemní práce (zářezy a násypy – které obvykle představují značnou část stavebních prací).“

Konec ministra chtějí i provládní komunisté

Babiš s Ťokem dnes řešili problémy na D1 samozřejmě také. Tlak na Ťoka se vystupňoval právě poté, co v polovině prosince na této dálnici doprava několikrát zkolabovala. Problém projet měla v kolonách i auta zimní údržby, problémy se opakovaly i v lednu.

Ministra dopravy i za to nadále tvrdě kritizuje opozice a jeho odchod z funkce žádají také komunisté, s jejichž podporou menšinový kabinet vládne. Před vánočními svátky Babiš ministra vyzval, aby situaci řešil prostřednictvím opatření na ŘSD.

Ťok prý nabídl svou hlavu

Ministr dopravy Ťok přitom nyní podle informací Novinky.cz přes zastání od premiéra nabídl svůj odchod. To ale Babiš nepřijal.

„Ano, je pravda, že se stalo na dálnici D1 něco, co se stát nemělo. Je to bohužel na tom nejkritičtějším úseku na Vysočině, který jsme nebyli s tou firmou, kterou jsme vybrali, uzavřít na zimní sezonu, přerušit práce a nechat tu dálnici volnou,“ připustil dnes Ťok. Ujišťoval, že dělá vše pro to, aby se na úseku dalo vše do pořádku, během uplynulého víkendu se podařilo „osvobodit od svodidel“ čtyři kilometry D1. „Naším cílem bude dát tu dálnici do pořádku tak, aby tam žádné omezení nebylo,“ slíbil Ťok.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením na konci loňského roku skončila.

D1 je velkým problémem, připouští Ťok

Modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě. Původnímu zhotoviteli už bylo vyměřeno šest pokut za 60 milionů korun. Šéf ŘSD Kroupa, kterého Babiš dnes rovněž vyzval k intenzivnější komunikaci, dnes uvedl, že zhruba v polovině února by měla být celá stavba dálnice D1 připravena na rychlost 130 km/h.

„Tady se nám stále vyčítá, že ta dálnice je velkým problémem. Ano, ona je velkým problémem, protože kdybychom ji nezačali intenzivně opravovat, modernizovat tímto způsobem, tak bychom, prosím, neměli po čem jezdit. Všichni mí předchůdci říkali, jaké mají velkolepé plány, ale oni ty plány nemuseli splnit, oni prostě mohli tu dálnici v tom stavu ještě nějaký čas provozovat. My jsme v některých úsecích stáli před tím, že tu dálnici buď úplně odstavíme, a nebo nebudeme moct provozovat, protože by nám ji zastavila policie z důvodu nebezpečnosti pro řidiče a nebo prostě přistoupíme k této intenzivní dopravě. Jestli je tento krok kritizován, že je nezodpovědný, tak já se obávám, že mnohem nezodpovědnější by bylo, kdybychom se na tu dálnici vykašlali,“ říkal v pondělí Ťok.

milan1959 ( 9. ledna 2019 12:14 )

Ťoka nahrazuje Vokřál. Pokud to zatím nevíte, tak vám to oznamuji !!!

luder ( 9. ledna 2019 08:08 )

Proč OLAF nezatkli Kalouska? http://www.skrytapravda.cz/domaci/1361-jak-to-ze-olaf-a-statni-zastupci-nezatkli-kalous ka-za-?fbclid=IwAR1ejftDMQCwwOuLGAH8ttDSYP0N7DOPQV_37r-Kz5VF77R67DjXF4JXbzo

Iudra ( 8. ledna 2019 17:54 )

Jo tak Chánov. Tak to jsi daleko. Kuzlata teď nepěstuj, budou mrazy.

Iudra ( 8. ledna 2019 14:31 )

Achichouvej, leden a ještě sněží.

xiioma ( 8. ledna 2019 12:21 )

Určitě líp než s tebou!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa