Na základě nového opatření začnou říční plavidla využívat takzvaná zařízení „Inland AIS“ a „Inland ECDIS“, která podle ministerstva dopravy znamenají další krok v rozvoji říčních informačních služeb. „Představují zvýšení bezpečnosti plavebních provozů na vodních cestách České republiky využívaných k nákladní a veřejné osobní dopravě,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Popisované zařízení je vlastně jakýsi navigační a monitorovací systém, díky kterému se například plavidla mohou vyhnout potkávání na nebezpečných místech řeky nebo jinak reagovat na provoz ostatních plavidel. Pokud všechno půjde podle plánu, nová opatření vstoupí podle ministerstva v účinnost v dubnu příštího roku, přičemž provozovatelé budou mít povinnost toto zařízení využívat do 6 měsíců od účinnosti zákona.

Podle Pražských Benátek je ale chystaná změna likvidační pro provozovatele malých lodí, mezi které patří například plavidla převozníků. „Umístění zařízení je technicky neproveditelné na řadě lodí, které vplouvají například do kanálu Čertovka nebo do řeky Punkvy v Moravském krasu,“ uvedl pro Blesk.cz Vojtěch Pokorný z „Benátek“, který tím zároveň upozornil, že společnosti nejde jen o zachování svého provozu, ale že jde o celorepublikový problém.

Konkrétní potíže

Komplikace Pražské Benátky vidí i v obecném chápání toho, pro koho jsou zmiňovaná zařízení určená. „Tento systém vůbec nedetekuje to, co převozní lodě potřebují. V tomto případě jde hlavně o to, aby přívozy nenarazily do jiné pramice, kánoe, kajaku nebo do plavce,“ upozornil Pokorný. Zmiňovaná zařízení jsou podle něj vhodná například pro lodě, které plují po řece a pro které je důležitá informace, že 10 kilometrů před nimi se plaví remorkér.

„Tento systém vůbec nemyslí na přívoz například na Berounce, který jezdí mezi dvěma břehy a který přehodíte kamenem. Musíte tam dávat pozor na vodáky, které monitor vůbec nezachytí,“ popsal patálie zamýšlených změn Pokorný, podle kterého je zásadním nedostatkem skutečnost, že změna má být zavedena plošně pro všechny, což například v našich sousedních zemích neplatí.

Pohled úřadu

Podle vyjádření ministerstva dopravy má zavedení zmiňovaného systému celou řadu výhod, mezi které kromě bezpečnosti patří také lepší životní prostředí v rámci zabraňování ekologickým katastrofám. Díky sledování pohybu lodí budou mít zároveň provozovatelé ucelenější přehled o pohybu své flotily. Zařízení přispěje také statistickým účelům.

Ministerstvo již v minulosti pro testovací účely v letech 2012 až 2014 pořídilo 100 kusů zmiňovaných transpondérů. Přibližná cena jednoho z nich je 100 až 150 tisíc korun.

Celé problematice se ve středu 12. prosince věnoval sněmovní hospodářský výbor. Na základě tohoto jednání se zatím zdá, že převozníci mohou být opatrně optimističtí. „Případná úprava návrhu vyhlášky se na tomto výboru skutečně řešila. O této věci dále jednáme, v rámci meziresortního připomínkového řízení zapracováváme připomínky. Přívozy by z povinnosti mít zařízení Inland AIS a Inland ECDIS skutečně mohly být vyjmuty,“ připustil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Jasněji by v této záležitosti mělo být po Novém roce.