„Ano, my jsme nejmenší lidé. Když napadne centimetr sněhu, už nejsme vidět,“ okomentoval František Hodan prostřednictvím vtipu s úsměvem časté nářky Pražanů. Když v zimě napadne sníh, bývá údržba silnic často snadným terčem posměšků.

„Samozřejmě to vnímáme. Moc nás to netěší, protože si nemyslíme, že je to úplně pravda. Celý systém, který je řízený městem, musí respektovat zákonná ustanovení, která něco říkají a podle kterých jsou nastavené kapacity. Pro představu – v Praze na nejdůležitější úseky jsme povinni dostat se do dvou hodin od výjezdu. Pokud tam občané budou stát dvě hodiny – což chápu, že v určité situaci je velmi dlouho – sypač uvidí. To se dá garantovat ze sta procent,“ vysvětlil šéf čištění a údržby silnic Pražských služeb. Podle něj není možné všechny úseky za sněhové vánice během 10 minut zprůjezdnit hlavně proto, že vše je otázkou peněz.

Technická správa komunikací a Pražské služby spustí zimní údržbu komunikací ve čtvrtek 1. listopadu s největší pravděpodobností v 6:00 hodin. Už nyní je kromě 71 sypačů a dalších desítek mechanizmů připraven i posypový materiál ve skladech.

Když je zima mírná či tuhá

Jak se s posypovým materiálem nakládá v souvislosti s průběhem zimního období? Pokud jsou měsíce na přelomu roku mírnější a zima nepanuje v plné síle, je možné sůl použít i v následujících letech. „Dnes je materiál vybaven takzvanými protispékavými přísadami. Ty umožňují, aby sůl neztvrdla a nevytvořila zpátky krystalickou strukturu, ze které byla vyrobena. Pokud do ní přímo neprší, což musíme garantovat, trvanlivost tři až čtyři roky není žádný problém,“ popsal František Hodan. Na nastávající zimní období mají pražští silničáři připraveno 24 tisíc tun soli.

Přípravy na zimní sezónu v rámci údržby pražských komunikací vrcholí.
Autor: Daniel Vitouš

Jaké je to naopak v situacích, kdy v Praze zima řádí v plné síle? František Hodan za svou praxi nepamatuje situaci, kdy by v metropoli posypový materiál zcela došel. Vzpomněl si ale na zimní období v letech 2009 až 2010, kdy bylo v metropoli opravdu tuho. „Tam opravdu potíže se zásobováním byly v celé Evropě, nejen v Česku. Právě proto od 1. listopadu TSK velmi dobře v novém výběrovém řízení požadovala mít ještě před zimou kapacitu téměř roční spotřeby doma. Pakliže je zima v Česku, je zima i v Německu, Rakousku či Polsku. Dostat se k posypovému materiálu je pak velmi problematické,“ dodal k tématu Hodan.

Technická správa komunikací má ve správě celkem 2216 kilometrů silnic na území Prahy, která má celkově 3762 kilometrů těchto komunikací. Ostatní z nich jsou ve správě jiných subjektů. Zároveň udržuje ještě 800 hektarů nemotoristických komunikací a chodníků. V případě potřeby jsou kromě sypačů a dalších mechanizmů připravené i sněhové frézy a sypač pro operativní zásahy integrovaného záchranného systému. V neposlední řadě se do systému počítá ještě sedm míst, na kterých probíhá automatický zimní postřik vozovky.

Fotogalerie
14 fotografií