Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

7 českých mostů v havarijním stavu: Všechny opravujeme, bránil se Ťok ve Sněmovně

Autor: ČTK, simao - 
25. října 2018
12:21

Obavy z kolapsů mostů se po Evropě rozvinuly v souvislosti s pádem mostu v italském Janovu. Pozornost nasměroval i ke stavu mostů českých. V Česku jich je celkem sedm v havarijním stavu, ale všechny se opravují, uvedl ministr dopravy Dan Ťok během čtvrtečních interpelací ve Sněmovně. Poslankyně Věra Kovářová přitom varovala, že je nutná i dostatečná prevence, aby se zabránilo případné katastrofě. Otázkou však je, kde na ni vzít.

„Ředitelství silnic a dálnic eviduje dneska mosty, které jsou ve špatném stavu, ve velmi špatném stavu, přičemž špatný stav je kategorie pět, velmi špatný je šest a havarijní je sedm,“ říkal dnes ve Sněmovně ministr dopravy Dan Ťok.

„V té kategorii sedm havarijní stav je šest mostů na silnicích první třídy a na dálnicích a všechny tyto mosty jsou v současné době v rekonstrukci. To znamená, že u všech tam probíhá oprava. Ta oprava probíhá buď tak, že ten most je vyloučen z provozu, nebo je část, na které se jezdí, podepřena a ta druhá se opravuje. Takže všechny tyto mosty se opravují tímto způsobem,“ ujišťoval Ťok.

Poslankyně Kovářová varovala před katastrofou

Interpelovala jej poslankyně STAN Věra Kovářová, která zmínila právě případ janovského mostu. „Je potřeba to řešit, protože obecně lze říci, že stav mostů v krajích je velmi špatný. A že finanční prostředky jsou tak obrovské, že je potřeba dle mého názoru řešit tuto situaci neprodleně,“ apelovala. Dle ní se však opomínala i prevence. „Prevence je důležitá. Je to jako u člověka, pokud chodíte na preventivní prohlídky, tak se může leckdy zabránit nějaké katastrofě,“ varovala poslankyně.  

Ťok se bránil, že k prevenci dochází - upozornil, že po Janovu došlo k rozsáhlým kontrolám českých mostů. „Je to problém, který se netýká jenom České republiky, týká se v podstatě celé Evropy. Velkým problémem jsou zejména mosty s přepínanou betonovou konstrukcí,“ bránil se Ťok, že by Česko (potažmo jeho resort) v tomto něco zanedbalo.

Uvedl i příklad, kdy v Karlových Varech při opravě mostu v Dubí přišli na to, že je značně prokorodovaný a musí se zbourat. „Na základě této zkušenosti jsem já dal pokyn, že se musí zkontrolovat všechny mosty, které byly v předmětné době, zejména v 60., 70. a 80. letech speciálně zkontrolovat, dokonce i destruktivními metodami, protože nedestruktivní metodou se kvalita mostu nedá zkontrolovat,“ ujišťoval dnes ministr dopravy. Ovšem s tím, že výsledek kontroly ještě známý není. 

Ťok: Nejde jen říct, státe přisyp

Na opravách mostů se dle Ťoka v minulosti šetřilo a chyběly peníze v rozpočtu SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury). Podle něj se mosty za posledních 20 let opravovaly značně nedostatečně. „Mosty jsou obecně projektovány na sto let a bohužel je vidět, že při nedostatečné údržbě se jejich životnost dostala někde na polovinu, a to je velká škoda,“ podotkl Ťok.

Po tom, co se stalo v Janově, je přitom potřeba dát na mosty dostatek peněz. Ministerstvo uvolňuje na opravu mostů a silnici prvních tříd cca 11 miliard ročně, uvedl Ťok. Vnitřní dluh na mostech je však dle něj kolem 80 miliard.  

„Co se týče peněz, já si nemyslím, že to je teď záležitost Ministerstva dopravy, které má vzít na sebe to, že to bude opravovat za všechny. Prostě vlastník mostů peníze musí hledat ve svých rozpočtech. Jestli se dobře pamatuji, kraje, města, obce jsou dneska v přebytkových rozpočtech všude, tak možná by na to nějakou část peněz mohly najít. A nemyslím si, že to řešení je takové - máme tady problém, státe, přisyp,“ vyzval Ťok.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa