Hra je věnována Aloisi Rašínovi a dramatickým událostem říjnové noci, která předcházela vyhlášení samostatnosti. „Obavy o osud republiky stoleté nejsou nyní o nic menší než o tu, která se v roce 1918 rodila,“ uvedl Krobot.

Pro Havla netypický text vznikl v roce 1988 na objednávku Petra Oslzlého. Stal se součástí scénické revue Rozrazil tehdejšího brněnského Divadla Na provázku a HaDivadla. Jméno skutečného autora, disidenta Havla, nebylo před rokem 1989 možné zveřejnit.

Hra se podle odborníků z havlovské divadelní poetiky vymyká, nese prvky publicistického dramatu a je založená na hravosti a komunikaci s diváky. Kombinuje fakta s fantazií, používá prvky grotesky, komentuje děj, umožňuje improvizaci, nadsázku.

Režie klade důraz na manipulovatelný dav v podání zhruba dvaceti činoherců i studentů muzikálu z prvního ročníku. Celkem je účinkujících víc než 30, což znamenalo výzvu pro choreografy.

Samotné repliky i texty písní jsou natolik inteligentní, poetické a krásné, že není nutné tvořit jakoukoli pohybovou vatu či dovysvětlovat, co by divák nepochopil. Je zážitkem s takovými texty pracovat, hovořit o jejich významu a znovu si uvědomit jejich sílu a především až děsivou nadčasovost, uvedl choreograf David Strnad.