Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Nehod na přejezdech v Česku neubývá, upozornili kontroloři. Jdou sem miliardy

Autor: ČTK, nkov - 
15. října 2018
10:15

Nehod na železničních přejezdech v letech 2013 až 2017 neubylo, ačkoli bylo na zvýšení jejich bezpečnosti v tomto období vydáno přes 2,6 miliardy korun. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Podle něj tak byla Česká republika co do počtu nehod jednou z nejhorších zemí v Evropě a co do počtu usmrcených na přejezdech pak nejhorší.

V roce 2013 se stalo na železničních přejezdech 165 nehod a loni 159, obdobné počty nehod byly zaznamenány i v letech mezi tím, přičemž v průměru při nich zemřelo 35 lidí ročně. „Na milion obyvatel tak připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí,“ uvedli kontroloři.

NKÚ se při kontrole týkající se bezpečnosti železničního provozu a cestujících zaměřil mimo jiné na to, jak byly za peníze, které ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury přidělily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), přejezdy zmodernizovány a zrekonstruovány, což mělo snížit počet nehod. Z více než 2,6 miliardy korun, které SŽDC dostala na zajištění bezpečnosti přejezdů, bylo přes 900 milionů korun z Evropské unie.

Podle zjištění NKÚ ministerstvo ani SŽDC nezpracovaly ale žádný materiál, ve kterém by byly komplexně řešeny nejrizikovější přejezdy, stanoven časový harmonogram jejich odstraňování a definovány potřebné peníze. SŽDC v roce 2016 aspoň vytvořila materiál, ve kterém posuzovala zhruba třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech, z nich vybrala 24 nejrizikovějších přejezdů, jejichž řešení se v době kontroly připravovalo.

Ministerstvo dopravy se proti tvrzení NKÚ ale ohradilo. Podle jeho tiskového oddělení předložilo vládě v roce 2008 analýzu rizik v bezpečnosti železničního provozu s důrazem na mimořádné události na přejezdech. Financování akcí, které vedly k zajištění bezpečnosti železničního provozu a cestujících, bylo v té době v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 a v roce 2016 pak byla zpracována analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na koridorech.

„V rámci této analýzy bylo prověřeno 109 stávajících železničních přejezdů (s předpokládanými investičními náklady ve výši 7382,9 mil. Kč), ze kterých bylo vyhodnoceno 24 přejezdů jako prioritních k přednostnímu řešení (s investičními náklady ve výši 1872,4 mil. Kč),“ sdělilo ČTK tiskové oddělení ministerstva.

Nehody jsou na denním pořádku

Nehody na rizikových místech a přejezdech na českých železnicích přitom pravidelně zásobují česká média. Teprve před pěti dny došlo k nehodě například na přejezdu v Chrástu u Plzně. Motorový vlak tam smetl osobní auto Fiat. Jeho řidič (35) vyvázl z nehody naštěstí jen s lehkým zraněním. Takové štěstí už v červnu neměl řidič osobního vozidla (†59), který na přejezdu přišel o život. Pro častou nehodovost motoristé místu přezdívají „přejezd smrti“.

Před týdnem, 8. října, došlo ke smrtelné nehodě v Mikulově, kde neznámý chodec zemřel po střetu s osobním vlakem. K neštěstí došlo na trati mezi Znojmem a Břeclaví. Ve stejný den pak přepravil vrtulník do nemocnice vážně zraněného muže, který upadl do kolejiště před právě přijíždějící vlak. Podle svědků se mladík nakláněl nad koleje, pravděpodobně mu tam něco spadlo. K nehodě došlo v  Blížejově na Domažlicku.

V Kralupech nad Vltavou na Mělnicku se srazil motorový vlak s kamionem. Ve vlaku se lehce zranili čtyři lidé. V srpnu pak osobní vlak usmrtil neznámého muže mezi stanicemi Hodonín a Lužice.

Zobrazit celou diskusi