Umělec Michal Škapa rozzářil zahradu Atria na Žižkově neonovou instalací, která problikává mezi třemi bytostmi, které následně spojí v jeden celek. Neon ale není prvek, se kterým by mladý umělec pracoval poprvé.

„S neony pracuji už asi čtyři roky. Většinou jsem je ale dělal ve spojitosti s plátnem, kdy se jednalo o nejrůznější abstraktní kompozice,“ prozradil, že trojbytost je prvním světelným počinem, který je možné si prohlédnout ze všech stran. Původně ale ani na Signal festivalu nemělo být neonové umění k vidění ze všech úhlů.

„Když jsme vybírali místa, nabízela se možnost, že by byl neon umístěn někde na zdi domu. Vybírali jsme tak dlouho různé lokace, až jsme nakonec vybrali Atrium na Žižkově,“ prozradil, že se nabízely Vinohrady i Žižkov, konkrétněji pak třeba náměstí u paláce Akropolis.

Infarktový stav před Signal festivalem

V moment, kdy bylo vybráno místo, dal se Michal do návrhů ztvárnění. „Připravoval jsem to asi tři měsíce. Bylo to pro mě dobrodružství, kdy jsem to připravoval od stolu. Byl to vážně technologický oříšek, abych vyřešil všechny součásti toho,“ prozradil, že vytvořit základnu, průhledné desky a neon nebylo tak prosté, jak se může zdát.

A když už se vše povedlo vyrobit, tak hladce to ani v závěru nešlo. „Jakmile jsme to sestavili a zapojili, tak nám nesvítila jedna část neonu. To mi málem způsobilo infarkt,“ prozradil Michal, že na poslední chvíli museli ještě křehkou sochu rozebrat a zjistit, kde je háček. Nakonec se ale vše povedlo. 

Co chtěl instalací říct?

Zjevení z Neonu v zahradě není jen tak nahodilou blikající postavou bez myšlenky. „Snažil jsem se tím udělat exkurz do světa anatomie. A zároveň to souvisí s prostředím, do kterého jsem Zjevení zasadil. Žižkovské Atrium je totiž kaplí, která byla vždy duchovním místem už za dob morových epidemií, kdy tam fungovalo pohřebiště,“ vysvětloval, proč se rozhodl vytvořit neonovou instalaci, která si drží velikost běžného člověka.

Fotogalerie
11 fotografií