Co se městské hromadné dopravy týče, Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) si je vědom hned několika nedostatků. Ty se týkají především tramvajové a autobusové dopravy, která by podle mluvčího ROPIDu Filipa Drápala zasluhovala větší pozornost. Do budoucnosti by tak mělo vzniknout například 16 nových tramvajových tratí. Jejich realizaci bude magistrát řešit s jednotlivými městskými částmi.

Změny v tramvajové dopravě

Rada hlavního města v úterý schválila dokument, který se zabývá budoucností MHD v Praze do příštích let. „Dokument se dlouhodobě zabývá rozvojem městské dopravy s ohledem na nově vznikající či plánovanou výstavbu kancelářských či obytných budov,“ uvedl pro Blesk.cz náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Zohledňuje nejen vznik nových tramvajových tratí, ale také avizovaný vznik linky metra D, a to tak, aby nedocházelo k živelnému rozšiřovaní MHD.“

Podle organizace ROPID by si například tramvajová síť zasloužila rozšířit především v okrajových částech Prahy. Za vhodné považuje Filip Drápal tramvajové propojení například Olšan s Malešicemi, hlavního města s Jižním Městem, Kobylis s Bohnicemi či Modřany s Libuší. „Co se metra týče, za nás jediné smysluplné rozšíření představuje pouze zřízení metra D z centra do Písnice,“ uvedl Drápal. 

Zbudování některých nových tramvajových tratí se dokonce blíží své realizaci. Nejblíže realizaci je zavedení tramvajové tratě na Dědinu a do Písnice, také i propojení Barrandova se Slivencem skrz Holyni.Hlavní město má také v plánu zavést tramvajovou trať do Malešic. Po domluvě se SŽDC by také mělo dojít k obnovení provozu dlouhodobě zanedbaného železničního nádraží Vyšehrad.

Přejmenovány mají být asi dvě desítky zastávek tramvají. Změnit by se mohly i názvy stanic metra, kdy například Malostranská by se stala Klárovem, či Malou Stranou, stanice Národní třída Perštýnem, nebo Pražského povstání Náměstím hrdinů.

Nevole místních k »novotám«

Zatímco pro mnohé Pražany je rozšíření tramvajové tratě vítanou záležitostí, magistrát se přitom potýká se stížnostmi. Ty zaznívají především od těch, kteří v předurčených lokalitách, kudy má nové tramvajové vedení vést, žijí.

V oblasti sídlišť je vysoká vlna nevole místních,“ uznává náměstek primátorky. „Ta se týká zejména obav z hluku kvůli tramvajové dopravě. Zároveň se obyvatelé obávají, že zřízením nových tramvajových spojení dojde k větší obsazenosti parkovacích míst, která sami využívají. A do třetice mají strach také z toho, že tím bude oslabena autobusová doprava, na kterou jsou místní zvyklí.“

Dopravní propojování Prahy se středními Čechy

Zatímco v uplynulých letech do středních Čech z Prahy zajížděly pouze autobusy, brzy tomu bude jinak. V procesu už je zřízení tramvajového propojení Kobylis se Zdiby. Obdobně reálný je i záměr na jihu Prahy, kde se už před časem hovořilo o zřízení tramvajové tratě mezi Jižním Městem a Čestlicemi.

„Co se toho týče, jednalo by se o ideální propojení,“ myslí si Dolínek. „Nejen že by v dané lokalitě mohla vyrůst nová parkoviště P+R, díky kterým by do Prahy nemuselo jezdit tolik vozidel, ale například také díky tamnímu Aquaparku, kam z Prahy dennodenně jezdívají stovky lidí, buď za zábavou, nebo zaměstnáním. Nejprve je však nutné vůbec propojit Prahu 11 se zbytkem Prahy,“ podotýká náměstek.
Fotogalerie
8 fotografií