Stará páteř železniční dopravy v Praze dostává staronovou podobu. Oprava Negrelliho viaduktu z roku 1850 se přesunula do další fáze. V té první stavbaři očistili stávající povrch, kolem trati odvezli štěrk a poté odstranili staré vrstvy malty. Odkryté základy poté podrobili revizi.

„Zkontrolovali jsme oblouky kámen po kameni. Každý z nich jsme pak očíslovali, protože má svoje místo a je rozhodováno, jestli zůstane,“ řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Prohlídky pak podle Martina Řediny ze stavební společnosti Hochtief, jež spolu s firmami Strabag a Avers opravy provádí, ukázaly nemilou skutečnost.

Stavba se zpozdí

„Kameny oblouků nebyly v takovém stavu, v jakém jsme předpokládali. Museli jsme proto vkládat více nového materiálu,“ prozradil Ředina. Výstavbě nového viaduktu nepomáhá ani zhoršená logistika: „Stavíme v centru a je občas problém dovézt sem materiál,“ vysvětluje Ředina.

Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu.
Autor: Jiří Marek

16 mostních oblouků se bude muset strhnout a kompletně postavit znovu, není totiž možné pouze vyměnit vadné kameny. Dalších šest pilířů na svůj verdikt čeká. Kvůli této pečlivé kontrole a logistice se podle Řediny stavba zdrží přibližně o čtvrt roku, dokončená by měla být v dubnu 2020.

Podle plánu železničářů prochází sanací všech 99 původních mostních oblouků. Zcela nahrazeny budou dvě mostní konstrukce mezi ulicemi Prvního pluku a Křižíkova. Při rekonstrukci se zároveň sjednotí všechny části, které dosud měly odlišnou konstrukci či tvar. Vedle toho stavaři kompletně vymění železniční svršek stavby včetně technologických částí a sanace základů. Rekonstrukce by díky zabudování antivibračních rohoží měla snížit hluk z projíždějících vlaků.

Podle správy železnic jsou opravy zhruba ve třetině. Nyní se bude pracovat blíže k Vltavě, mezi Bubenským nábřežím a Štvanicí. Samotné pilíře v řece byly v dobrém stavu. Podle Jiřího Svobody architekti v půli devatenáctého století již počítali s velkou vodou.

Tři tisíce dělníků

Viadukt byl otevřený 1. června 1850 a na jeho stavbě se podílelo až 3000 dělníků. Proháněly se přes něj vlaky, most do dnešních dnů spojuje oba břehy Vltavy. Zajímavostí je, že v jeho obloucích byly dříve dílny nebo garáže, ty se však nedochovaly.

Video
Video se připravuje ...

Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu. Jiří Marek

Současná rekonstrukce za 1,4 miliardy korun má prostor pod oblouky znovuoživit. Své místo by tu mohly najít obchody, galerie nebo kavárny. Samotná rekonstrukce viaduktu přinese jednak prodloužení jeho životnosti a jednak zrychlení vlakové tratě. Vlaky by tu projížděly rychlostí 60 kilometrů za hodinu.

 

Fotogalerie
33 fotografií