Léto v Praze je každoročně dobou, kdy dopravní organizace využívají odlivu části obyvatel z území města. Probíhají proto rekonstrukce a uzavírky, které ovlivňují pohyb dopravních prostředků. Kvůli omezením, která zasahují do centrální oblasti metropole, přistoupil pražský dopravní podnik k částečnému odklonu tramvajové linky číslo 2.

Spoje na této lince obsluhují trasu mezi Braníkem a Petřinami. V centru Prahy se pak mezi Palackého náměstím a Národním divadlem běžně obousměrně pohybují po trase Moráň – Karlovo náměstí – Novoměstská radnice – Národní třída. Dočasně však kvůli dopravním omezením do této oblasti tramvaje nezajíždějí, místo toho pokračují podél Vltavy.

Jak dlouho to ještě bude?

Přesné ukončení platnosti tohoto opatření zatím dopravní podnik nezná. „Předpokládáme, že bude platit buď do doby vyhodnocení, tedy do doby, kdy bude zřejmé, že toto opatření již není potřebné, nebo do ukončení stavební činnosti na komunikacích. Opatření má za cíl zlepšení průjezdnosti Karlova náměstí a přilehlých úseků,“ uvedla za dopravce Hana Pohanová.

Lazarská je nejvytíženější tramvajový uzel v Praze.
Autor: Karel Kopáč

Navzdory ohlasům, které toto opatření kritizují, našla tato změna i odborné zastání. „Mezi Karlovým náměstím a Lazarskou je nejhustší provoz tramvají v Praze, tramvaje tu jezdí velice často. Pokud tudy jedna linka přestane jezdit, dopravě to uleví,“ vysvětlil Robert Vacek, podle kterého jde o takzvanou propustnost tratě.

Zašpuntování oblasti

Při pohybu tramvají na Karlově náměstí za nepříznivých okolností může podle odborníka vzniknout špunt. „Pokud zde jedou všechny tramvaje rovně, je to v pořádku. Problém vzniká v okamžiku, když některá začne odbočovat. Je to stejné jako s jízdními pruhy, kde je najednou povoleno jet rovně a doleva na jednu zelenou. Pokud první vozidlo odbočuje, zdrží celý zástup řidičů, kteří jedou za ním a kteří by normálně mohli projet,“ popsal dále Robert Vacek.

Dokud se situace kolem dopravních omezení v Praze nezlepší, mají smůlu hlavně cestující, kteří při cestování tramvají číslo 2 využívali Karlovo náměstí jako přestupný bod. Snaha o „naředění“ dopravy kvůli zdejšímu vytíženému dopravnímu uzlu a dočasný odklon tramvají číslo 2 však podle Roberta Vacka i přes tuto nepříjemnost může do lokality přinést víc užitku než komplikací.

Fotogalerie
7 fotografií