Že je na půdě schovaný takový poklad, neměl nikdo tušení. Žena, která obrazy ukryla, zemřela v 70. letech, aniž by o tajném úkrytu někomu řekla. Obrazy nikomu nechyběly a nikdo po nich nepátral. O to větší bylo překvapení najatých dělníků.

„Otevřeli jsme starý vikýř, který byl zazděný, a kolega říkal, že to je nějaké podezřelé a duté, a přitom je to z jedné strany strop a z druhé podlaha. Zapáčil jsem tedy pod prkna do mezistropového prostoru a tam dřevěná dvířka. Rupnul jsem s nimi a náhle jsem byl zavalen plátny a skicami,“ uvedl pro Náš region Michal Ulvr ze společnosti, která dům rekonstruuje.

Obrazy schovala jiná malířka

Ulvr o nálezu 30 obrazů informoval majitele domu Jakuba Sedláčka. „Věděli jsme o této malířce, ale netušili jsme, že v našem domě jsou schované její obrazy. Děláme generální opravu domu a díky tomu se našly,“ řekl Blesku Sedláček.

Vysvětlení, jak se tam dostaly, má jeho matka. V domě totiž kdysi žila jeho prateta, malířka Natálie Jahůdková (†82), která zemřela před jedenačtyřiceti lety. Ta se přátelila s Kauders, kterou pak nacisté odvlekli do koncentračního tábora. Právě Jahůdková nasadila vlastní život, když obrazy, které by jinak musela Kauders odevzdat nacistům pravděpodobně ke zničení, schovala na půdu. „Věděli jsme, že v roce 1939 si k ní dala nábytek. O obrazech jsme nevěděli, i když jsme tam potom i s dětmi žili patnáct let. Bylo to v jiné části domu, než který jsme obývali,“ vysvětluje Helena Sedláčková.

„Půvabné akvarely“

Z díla malířky, narozené 26. dubna 1883 v Praze, nebylo doposud nic dochováno, o čemž se zmiňuje disertační práce z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně z roku 2012, jejímž autorem je Ivo Habán. Píše i o tom, že v lednu 1926 připravil spolek Concordia v prostorách Krasoumné jednoty výstavu obrazů a grafik německých umělců z Čech, autor v ní cituje historika umění Dr. Oskara Schürera, který výstavě vytýká nedostatky a zároveň chválí práce Gertrudy Kauders, kterou označuje za »potěšitelný talent« a obdivuje její velmi obratně provedené a barevně půvabné akvarely, které podle něj byly snad nejzdařilejší věcí z celé výstavy, neboť jsou ve svých hranicích dokonalé.

Gertrude Kauders vystavovala již v roce 1924 v Rudolfinu se Spolkem německých malířek. Později se v druhé polovině třicátých let mihla i jako host na výstavách Prager Secession. Jednalo se tedy o poměrně známou malířku. Až nález v domě na Zbraslavi ale ukazuje originály. Ve vikýři bylo schované zřejmě celé její dílo, ne všechny obrazy jsou ale podepsané. „U obrazů, kde signatura není, posoudí odborníci, zda je to stejné autorství, nebo zda je autorem někdo jiný,“ řekl Jakub Sedláček.

Fotogalerie
7 fotografií