Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Náklaďáky devastují české silnice. Ťok chce snížit povolený limit 48 tun nákladu

Autor: ČTK, pk - 
10. července 2018
13:17

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na českých silnicích. V Česku lze vozit až 48 tun nákladu, což je jeden z nejtěžších nákladů v Evropě. Státy EU dovolují na jeden kamion v průměru 42 tun. Kamiony jsou podle Ťoka jednou z hlavních příčin špatného stavu tuzemských vozovek. Návrh už podpořila většina členů hospodářského výboru. Nyní chce ministr diskutovat s dopravci. Česmad ale návrh odmítá. Píšou to úterní Hospodářské noviny.

Ťok v rozhovoru pro HN řekl, že hodlá prosadit nejen nižší maximální náklad, ale také intenzivnější kontroly na silnicích. Nyní policie prověřuje váhu kamionů namátkově, do budoucna by je mohla hlídat kontrolní síť podobná mýtným branám. Podle ministerstva dopravy mnoho kamionů nedodržuje ani současné, méně přísné váhové limity.

„U 60 procent loni kontrolovaných nákladních vozidel se potvrdilo podezření z porušení hmotnostních limitů,“ uvedlo ministerstvo s tím, že kvůli váze policie prověřila přes 2 tisíce kamionů. Českem podle údajů z mýtného systému projede za týden 50 tisíc kamionů.

Pro případnou změnu zákona bude klíčová podpora hospodářského výboru. „Většina členů výboru to podpořila,“ řekl HN Ťok. Největší zátěž pro silnice představují nákladní vozy, které jezdí pouze po Česku. Pokud dopravci zboží vyvážejí za hranice, musí dodržovat tamní pravidla a auta nakládat méně. Největší problém je podle ministra dopravy s kamiony, které převážejí stavební materiály, především štěrk, písek, lomový kámen, beton a dřevo.

Dopravním firmám se návrh snížení maximální povolené hmotnosti nelíbí. Obávají se, že opatření jejich služby zdraží. Nejčastěji nejsou placeni od ujetých kilometrů, ale od přepravené tuny materiálu. Jejich zájmem je tudíž jízdní soupravu naložit co nejvíc, píšou HN.

Snížení nákladu české silnice nezlepší

„Rozhodně se nejedná o opatření, které by pomohlo vyřešit problém s českými silnicemi, jež jsou ve špatném stavu,“ řekl HN mluvčí sdružení Česmad Martin Felix. České silnice jsou podle něj uzpůsobeny pro jízdu téměř padesátitunových nákladních vozů.

Pro zatížení vozovky je podle něj klíčové, jak je hmotnost rozdělena na jednotlivé nápravy. Pro jednu nápravu platí v EU maximální limit deset tun. Podle Felixe dopravci v posledních letech investovali do dražších souprav s větším počtem náprav.

Cílem bylo splnit zmíněný předpis EU a současně naložit co nejtěžší náklad. „Tato investice do dražších vozidel s větším množstvím náprav by pro nás byla v případě snížení maximální hmotnosti v podstatě zmařená,“ zdůraznil. Firmy by musely nakoupit více kamionů a najmout nové řidiče, což by jejich služby prodražilo. Zmínil také Francii, která nedávno maximální hmotnost kamionů zvýšila ze 40 na 44 tun.

V Plzni se převrátil náklaďák převážející popel:

agfor ( 10. července 2018 17:20 )

Těch 48 tun není váha náklad, ale celého naloženého kamionu. Náklad má asi 25 tun, pro Rakousko 24 tun a pro Švýcarsko jen 23 tun. Ale znáte to - když jedou po Česku, naloží se všechno, co auto uveze.

cocumysvole ( 10. července 2018 15:08 )

Ťok chce snížit povolený limit 48 tun. Následný efekt - znásobí se počet nákladních vozidel a nastane totální dopravní kolaps. Panu ministrovi to opravdu pálí. Nejspíš nebude ministrem dopravy jen tak pro srandu králíkům.

cocumysvole ( 10. července 2018 14:05 )

Ťoku Ťoku Ťoku !!! Vůbec by nebylo od věci popřemýšlet o železniční dopravě.

panamira ( 10. července 2018 13:52 )

Ťok, kdyby byl zaměstnán jako smrťák, chudák naše zeměkoule................................Tak asi.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa