Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Tiráci tlačí na vládu, chtějí zaručit vyšší mzdy. Politici: Ty chtějí všichni, je to věc trhu

Autor: red, Jakub Veinlich, všm - 
19. dubna 2018
06:00

Minulý rok si po celorepublikových protestech o něco finančně polepšili řidiči autobusových linek. Sobotkův kabinet totiž rozhodl, že se jim od ledna 2017 zvednou minimální mzdy zhruba o třetinu. Teď se s podobnými požadavky začínají ozývat i tzv. tiráci. Podle Zdeňka Kratochvíla, generálního ředitele společnosti ICOM transport, mají nárok na stejné peněžní ohodnocení. Zároveň by tento krok prý mohl vyřešit „šmelichaření“ firem, které dávají kamioňákům peníze bokem na ruku.

Kratochvíl uvádí dostupné statistické údaje o mzdě řidičů za 1. pololetí 2017. Podle nich činila průměrná mzda řidičů v autobusové dopravě 31 211 Kč, zatímco u řidičů kamionů to bylo jen 17 083 Kč.

„Za tuto mzdu řidiči kamionů ve skutečnosti nepracují a ani si neumím představit, že by mohli za tak nízkých platových podmínek vůbec nastoupit. Proto bych se klonil k tomu, aby vláda začala se zástupci dopravců jednat také o zavedení minimální zaručené mzdy pro řidiče v kamionové dopravě,“ vysvětluje Kratochvíl.

Větší část platu dostávají řidiči tzv. na ruku

„Naší profesi by pomohlo zvednutí minimální mzdy stejně, jako kolegům na autobusovce. Práce profesionálního řidiče je prestižní a náročná a měla by být podle toho oceněná,“ uvedl řidič Milan Koubek.

Stávající systém také umožňuje dopravním firmám, aby zaměstnancům legálně vyplácely jen zlomek platu a zbytek jim dávaly bokem, takzvaně na ruku. „Některým řidičům kamionů může takový postup vyhovovat. Zvláště těm, kteří nepřemýšlí o své budoucnosti. To jsou především řidiči v exekuci nebo ti, kteří se potýkají s osobním bankrotem. Pro ně je pak samozřejmě příjemnější, když jim společnost vyplatí formálně jen určitou část platu, zatímco větší část příjmu jde mimo jejich bankovní účet,“ nastiňuje praktiky některých dopravců Kratochvíl.

„Jo, děje se to celkem často. Část kluků je ráda, že mají menší daně, ale neuvědomují si, že taky budou mít menší důchod. Jeden kolega to dělal kvůli nižším alimentům,“ potvrdil praktiky šofér z jiné dopravní společnosti, který si nepřál být jmenován.

„Nedávno nám dali výpověď tři zahraniční řidiči. Nebudou prý v Česku do důchodu, a proto je nezajímá, že za ně platíme daně a ani oni nemají motivaci zde odvádět daň ze své mzdy. Budoucí zaměstnavatel jim totiž dá většinu peněz bez nutnosti zdanění,“ uvádí další motivy řidičů Zdeněk Kratochvíl.

Ťok: Lepší mzdy by chtěli všichni

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ale řešení v podobě vyšší zaručené mzdy moc nakloněn není. „Přeji lepší mzdy řidičům kamionů, ať jim je dopravci dávají. Západní mzdy by se líbily určitě všem profesím, nejen řidičům. Mzdy zaměstnanců soukromých podnikatelů má ale určovat především trh, ne stát a už vůbec ne cizí stát, jako to původně vyžadovala evropská směrnice o vysílání pracovníků,“ okomentoval situaci.

O problematice už ví také ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová (ANO), která má mzdy na starosti. V minulých dnech se podle informací Blesk Zpráv proto setkala se zástupci dopravců sdružení ČESMAD. „Šlo ale pouze o informativní setkání, kde si zástupci vyjasnili celou situaci. ČESMAD požádal o schůzku s paní ministryni, nyní se hledá vhodné datum,“ řekl Blesk Zprávám mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Vladimír Řepka s tím, že termín schůzky zatím není stanovený.  

Že je situace tristní, připouští i poslanec Jan Birke, který má v kdysi vládní ČSSD na starosti oblast dopravy. Sám se obává toho, že když se situace nevyřeší, budou čeští řidiči odcházet k zahraniční konkurenci a na českých silnicích budou jezdit cizinci.

Ten místní plat je tristní. Pokud s tím něco neuděláme, tak ti naši řidiči utečou k zahraničním speditérům, kde ty platy jsou daleko lukrativnější v eurech, a mám informace, že ti zahraniční speditéři shánějí kvalitní řidiče. Česká republika je známá tím, že má dobré kamionové řidiče,“ řekl Birke Blesk Zprávám. 

Podle poslance je ale třeba, aby se do jednání zapojili odbory a zástupci dopravních firem, jako je například ČESMAD, a vyzvali k jednání vládu. „Zákonem to ale nemůžete změnit, není žádná norma, my nemůžeme nařídit. Nemůžeme dělat zákony, protože to bychom museli dělat zákony na všechny profese tohoto charakteru. Není problém, abych se obrátil na ministra Ťoka, který, ač v demisi, by měl tuto situaci řešit. Jinak nám tady budou jezdit řidiči, kteří jsou z Rumunska nebo z Bulharska, a věřte mi jako starostovi Náchoda, že to nejsou vůbec dobří řidiči,“ řekl Blesk Zprávám poslanec ČSSD Jan Birke, který přislíbil, že tuto situaci bude řešit s ministrem dopravy Danem Ťokem při společné schůzce, kterou si chce domluvit. 

Tajfun ( 19. dubna 2018 10:31 )

Pětadvacet tyčí na záda by sis zasloužil ty,chytrolíne,vyzkoušej si tu dřinu a pak odsuzuj ty řidiče kamionu.

datel ( 19. dubna 2018 08:50 )

to, jak je to prestižní povolání, si vždycky uvědomím na dálnici, když se nima musím 10 km táhnout, protože zaberou oba pruhy svým předjížděním

kradu ( 19. dubna 2018 08:34 )

tak at to nedělaj at jdou třeba do lídlu

Zobrazit celou diskusi