Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C

„Lepší by bylo, kdyby letadlu upadl celý motor.“ Experti překvapili u tragédie v USA

Autor: mah - 
19. dubna 2018
05:02

V boj o život se změnil běžný let letadla Boeing 737 společnosti Southwest Airlines v USA. Tomu v deseti kilometrech nad zemí explodoval kus motoru. Jeho úlomky rozbily jedno z okének a následný podtlak z něj málem „vycucl“ pasažérku. Bohužel nepřežila. Podle expertů by měla větší šanci, kdyby byla připoutaná. Odborníci rovněž dodávají, že by bylo pro piloty lepší, kdyby upadl motor celý a ne jen jeho kousek. Stroj by se tak lépe ovládal.

Rozbité okénko a rychlá ztráta tlaku měla na svědomí jednu oběť. Podtlak totiž okénkem napůl „vycucl“ 43letou Jennifer Riordanovou, bankovní manažerku a matku dvou dětí. Cestujícím se ji sice podařilo vtáhnout zpět do letadla, ani přes rychlou pomoc po přistání se ji ovšem nepodařilo zachránit. Žena nebyla připoutaná.

Pás by ženu možná zachránil, musel by ale být pořádně utažený

Podle Aleny Zíkové, instruktorky Czech Aviation Training Centre, není jisté, jestli by ženu pás zachránil. Určitě by to ale zvýšilo její šance.

„Jestli se rozbilo pouze okénko, pak by možná jako připoutaná přežila,“ zamýšlí se pilotka. „Pokud by byla díra v trupu letadla větší, tlakový rozdíl mezi kabinou a vnějším okolí letadla by cestujícího vysál i s pásem,“ dodává.

Podle Jakuba Veličky, který létá pro společnost Ryanair a zároveň spravuje stránky Pilotní.cz, by záleželo i na tom, jak důkladně by žena byla připoutaná. „V letadle jsou běžně pouze pásy, které se zapínají přes pas, nikoliv přes ramena. Tudíž si dovedu představit, že při připoutání na volno může být cestující vytažen i tak,“ vysvětlil.

„Osobně při cestování letadlem zůstávám připoután po celou dobu letu a nerozumím cestujícím, kteří nerespektují světelný signál pro připoutání nebo výzvy stevardů,“ dodává. Lidé si totiž podle něj neuvědomují, že jde především o jejich bezpečnost.

Rozdíl v tlaku je dostatečný na to, aby dírou protáhl člověka

Kabina letadla je natlakovaná na úroveň mírně vyšší, než je hladina mořské výšky tak, aby se všem lidem na palubě dobře dýchalo. Zíková upřesňuje, že kabiny bývají natlakovány na podobný tlak vzduchu, jaký je na vrcholu Sněžky.

„Letadlo však letí ve výšce 10 kilometrů. Když dojde k dekompresi způsobené dírou v trupu letadla, kabina veškerý tlak ztratí,“ vysvětluje.

Velička vyčíslil rozdíl mezi tlakem v kabině letadla a mimo něj na osm PSI. Rozdíl je tak podle něj dostatečný, aby člověka například rozbitým okénkem vytáhl z letadla ven.

Právě proto v podobných případech vypadávají kyslíkové masky, které si lidé musí okamžitě nasadit. V desetikilometrové výšce totiž není dost kyslíku na to, aby bez nich přežili. Kyslíkové masky používají i piloti. „Na to, aby se dostali do výšky, kde mohou fungovat bez masek, mají jen desítky sekund až několik minut,“ upozorňuje Zíková.

Důležitost masek vyzdvihuje i Velička. „Rozdíl je takový, že v případě náhlého poklesu tlaku v kabině cestující bez použití kyslíkových masek ztrácí do několika vteřin vědomí,“ vysvětluje. 

Pokud upadne motor celý, může být paradoxně situace jednodušší, říká pilot

Pro piloty letadla v takové situaci bylo ale hlavní, aby zachovali klidnou hlavu a drželi se svých znalostí. „Když selže motor ve vysoké výšce, tak není problém dostat letadlo na zem,“ vysvětlila Zíková. „Dopravní piloti jsou k tomu vycvičeni, selhání motoru a rapidní dekompresi pravidelně trénují v simulátorech,“ dodává.

Velička popisuje, že ovládání letadla, kterému funguje jen jeden motor, je samozřejmě náročnější. „Nedokážu ale říci o kolik náročnější, protože to je velmi subjektivní,“ dodává. I on ale upozorňuje na to, že piloti podobné situace pravidelně cvičí v simulátorech. Podle Veličky se ale s touto poruchou většina pilotů za celý život v běžném provozu nesetká.

Situaci mohly prý zásadně zkomplikovat úlomky motoru, které by letadlo poškodily více. „Pokud upadne motor celý, může být paradoxně situace jednodušší, protože neběžící nebo hořící motor tak nevytváří na letadle aerodynamický odpor a tudíž se letadlo snáze ovládá,“ dodává k tomu.

Video  Letadlo muselo na letišti v Praze nouzově přistát.  - Aktu.cz
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi