Jedna z nejdelších rekonstrukcí v Praze začne už letos na Karlově mostě. Dvacet let dlouhá obnova má hned několik důvodů. V prvé řadě půjde o „mravenčí práci“, kdy rukama dělníků a specialistů projde každý jednotlivý kvádr mostu. Celkem jich bude 66 tisíc. „Kvádry se budou dělat přímo na míru a chceme, aby jich bylo co nejvíce zachováno. U těch, u kterých to nepůjde, tak dojde k výměně. Aktuálně se pracuje na výběru lomu,“ popsal pro Blesk.cz radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL).

Práce budou celkově stát něco mezi 50 a 60 miliony korun. „Rekonstrukce Karlova mostu je dlouhodobá, první etapa skončila v roce 2010, kdy došlo k rekonstrukci povrchu a také zábradlí, nyní dojde na jednotlivé oblouky a pilíře,“ říká dále radní.

Ledolamy v novém

Ne všechny práce ale budou trvat desítky let. Už tento rok dojde k výměně ledolamů, které chrání pilíře mostu a jsou ve velice špatném stavu. „Nejhorší stav kvádrů je u 14. oblouku, kde vypadává malta mezi kvádry. Letos také dojde k opravě ledolamů, které chrání mostní pilíře,“ popisuje dále Wolf.

Lidé se ale nemusí bát, že by přišli o velkou část historické stavby ze 14. století. Množství z cihel je mnohem mladších. Za staletí totiž došlo hned k několika velkým povodním, kdy Karlův most přišel dokonce i o několik pilířů – naposledy se tak stalo v roce 1890. Naplno spustí práce magistrát už v příštím roce.

Stavbu mostu zahájil 9. července 1357 na popud Karla IV. kamenický mistr Otlín, který získal zkušenosti na stavbě staršího kamenného mostu v Roudnici nad Labem. Zakladatelem Karlova mostu nebyl Petr Parléř, jak se traduje. Tomu bylo 23 let a neměl na své jméno právo stavět žádnou stavbu. Parléř stavbu převzal až po Otlínově smrti.
Fotogalerie
20 fotografií