Vadné zboží reklamujte: Podívejte se na 7 největších chyb při reklamaci!
-
Rozbalili jste pod stromečkem dárek, který byl poškozený či po několika dnech vypověděl službu? Rychle s ním utíkejte k obchodníkovi a nechte ho vyreklamovat! Podívejte se do naší galerie, jakým chybám byste se během reklamace měly vyhnout, abyste se zbytečně nepřipravili o peníze.
- 1.
Vzdáte to kvůli účtence
Bojíte se, že vás obchodník s reklamací vypoklonkuje, protože vám chybí účtenka? Papírový doklad nepotřebujete. Pokud platba za dárek proběhla například pomocí karty, stačí ukázat obchodníkovi výpis z účtu. Pomoci by mohl i originální obal nebo svědecká výpověď někoho, kdo u nákupu byl. Podle Ivy Halderové z právního oddělení Air Bank pak dokonce stačí i v mobilu ofocená účtenka.
- 2.
Čekáte dlouho na vyřízení
Čekáte na vyřízení reklamace už několik týdnů, protože prodejce tvrdí, že se situace zkomplikovala? Podle zákona musí o reklamaci rozhodnout i hned, ve složitějších případech do tří dnů. Celkem má na vyřešení reklamace maximálně 30 kalendářních dnů. „Prodejce by se měl snažit reklamaci vyřešit bez zbytečného odkladu. Pokud to nestihne do třiceti kalendářních dnů, může zákazník od kupní smlouvy odstoupit,“ říká právnička Haldernová deníku Aha!.
- 3.
Hledáte chybějící obal
Kvůli reklamaci bot, kterým upadl podpatek, krabici schovávat nemusíte. Ale když si budete chtít obuv vyměnit za jinou velikost, může obchodník originální obal požadovat. „Mnoho obchodů dnes nabízí možnost vrácení nebo výměnu zboží. V tomto případě se ale nejedná o reklamaci, a je tedy nutné dodržet podmínky prodejce. Ten může požadovat například navrácení zboží v původním obalu, našité visačky nebo předložení účtenky,“ vysvětluje Halderová.
- 4.
Vadné zboží neřešíte
Nechce se vám řešit reklamaci, protože jde jen o pár korun? Úplně zbytečně se tím připravujete o peníze. Ušetříte tím sice nervy i čas, ale šidíte sami sebe.
- 5.
Myslíte si, že nic nezmůžete
Prodejce odpovídá za to, že zboží má slibované vlastnosti. „Zboží musí odpovídat tomu, jak bylo prezentování, ať už na internetu, v médiích, v prodejně, či v uživatelské příručce,“ vypočítává advokát Miroslav Hájek z poradenské kanceláře Vilimkova Dudák & Partners. Pokud některé ze slíbených vlastností nevykazuje, máte právo ho reklamovat.
- 6.
Nevyžadujeme slíbenou záruku
Nevěřte obchodníkovi, který se vám snaží nakukat, že pro některé spotřební zboží platí kratší záruční doba. Zákonem stanovená doba je 24 měsíců i déle. „V některých případech se garantuje delší než zákonem stanovená záruka,“ říká advokát Hájek. Jedná se tzv. smluvní záruku za jakost, ke které se můžou ale vztahovat určité podmínky. „Je v zájmu kupujícího, aby si ohlídal, že tyto podmínky splní, jinak bude platit na uplatnění odpovědnosti z vad jen zákonem stanová doba 24 měsíců,“ dodává Hájek.
- 7.
Místo vadného si vezmete jiný
Dejte si pozor na výměnu zboží za reklamovaný kus. Pokud vám prodejce nabízí výměnu reklamovaného zboží, nezačíná automaticky běžet nová dvouletá záruka, ale dál platí původní záruka. Proto je výhodnější nechat si vrátit peníze, zboží si koupit znovu, a mít tak zase plnou, 24 měsíční záruku.
- 8.
Videonávod: Jak reklamovat zboží ze zahraničních e-shopů?
VideoVideo se připravuje ...Videonávod: Jak reklamovat zboží ze zahraničních e-shopů? Tomáš Polák