Vynikající český letecký akrobat Marek Hyka předvede divákům náročnou ukázku sestavenou z figur soutěžní akrobacie i tzv. freestyle. „Diváci uvidí určitě zajímavé průlety nízko nad zemí, věřím, že se jim to bude líbit,“ říká slavný pilot, který v současnosti působí také jako reprezentační trenér českých leteckých akrobatů v soutěžní kategorii Advanced.

Přestože je Marek Hyka pilot štíhlé postavy, při nejtěžších prvcích sestavy váží kvůli obrovskému přetížení několik set kilogramů. „A tohle těžké tělo se při záporném přetížení snaží vyletět z kokpitu ven a opře se do upínacích pásů, které se mi vždycky zaryjí do těla. Ale už jsem si zvykl,“ říká akrobat. Přitom musí po celou dobu až desetiminutové letové ukázky překonávat velký odpor řízení, navíc velice rychle. Z letadla pak vystupuje úplně propocený...

Jeho špičkový akrobatický speciál německé výroby Xtremeair XA41 v hodnotě téměř 10 milionů korun je z kompozitů, a pohání ho devítilitrový americký motor o výkonu 340 koní. Nejvyšší výkon kroutí již při 2700 otáčkách, takže je letadlo schopné zrychlit z nuly na sto km/hod. za pouhé dvě vteřiny! Nejvyšší rychlost je 420 km/hod. Podle Marka Hyky jsou parametry letadla srovnatelné se sportovním autem o výkonu 1000 koní…

Video: To nejlepší z loňského ročníku airshow v Hradci Králové! Supermoderní stíhačky i bojové vrtulníky!

Video
Video se připravuje ...

To nejlepší z airshow v Hradci Králové! Supermoderní stíhačky i bojové vrtulníky! Petr Soukup

A jak se Marek dostal k akrobatickému létání? Pochází z letecké rodiny, jeho táta dodnes létá na Z37-Čmeláku, už celých 40 let. A od dětství trávil Marek na letišti hodně času. Jak jen to šlo, začal létat, nejprve na kluzácích a na rogalech. V 80. letech měl s tátou velký vzor, tehdejšího mistra světa v akrobacii Petra Jirmuse.

A Marek se toužil stát také takovým skvělým akrobatem. Od začátku měl ale značný hendikep, při létání trpěl žaludečními potížemi. „Mám prostě slabší vestibular než jiní piloti. Brzy se tak ukázalo, že ze mě jen tak nějaký akrobat nebude, a moje dětské sny o akrobacii se mi úplně rozplynuly,“ vzpomíná pilot. A tak se věnoval jen běžnému sportovnímu létání, kde ho žaludek tak neomezoval.

Uplynulo několik let a jednoho dne se na letišti objevil Radim Bagar, který se vrátil z emigrace v Kanadě. Měl zkušenosti s akrobacií v severní Americe a své nadšení přenesl i na Marka. To už mu bylo 30 a jeho dětské sny zase ožily. Z obou pilotů se stali kamarádi a přihlásili se do letecké akrobatické školy Jirky Durase v Karlových Varech.

„A tehdy jsem se tam představil: »Já jsem Marek a hrozně bleju, co se mnou uděláte?« No, nebylo to snadné. Radim měl kurz hotový asi za měsíc, já ho lítal asi čtyři měsíce. Musel jsem si to protrpět. To bylo v roce 2003. A Jirka mě dodneška dává za příklad: Podívejte se na Hyku, ten se problil až do reprezentace!“ říká s úsměvem akrobat. Když je podle něho člověk trochu houževnatý a vydrží to, tak si nakonec vestibular zvykne.

„Je to vlastně jako mořská nemoc a i námořník se nakonec problije k tomu, že pluje dál a nic mu není,“ popisuje svou tvrdou metodu akrobat. Po absolvování základního akrobatického kurzu je šéf školy přihlásil na mistrovství republiky.

A Marek hned vyhrál v nejnižší kategorii. V následujících pěti letech se úspěšně účastnil různých soutěží. A díky sponzorům se přes Zlín 50 a Giles 202 nakonec dopracoval ke speciálu Extra 300. Od roku 2009 absolvoval čtyři sezony v kategorii Advanced a pokaždé skončil na medailové pozici na evropských a světových šampionátech.

„V reprezentaci ale potřebovali pilota do družstva, také sponzoři na mě tlačili, abych přešel do vyšší kategorie Unlimited (Bez omezení), tak jsem do toho šel. A s Radimem jsme koupili Xtremeair XA41,“ říká akrobat. S ním odlétal mistrovství Evropy 2012, skončil v polovině startovního pole, což bylo na nováčka skvělé.

Pak ale přišla sportovní tragédie. Trénovali na letišti v Roudnici n/L a po vzletu, 150 metrů nad zemí, se Markovi zastavil motor letadla. Naštěstí se mu podařilo bezpečně doplachtit na zem, motor byl ale na šrot, škoda přes milion.

„Odstavili jsme letadlo a následující tři roky jsme sháněli sponzory na nový motor. To se nám podařilo až minulý rok, kdy jsme poprvé vzlétli a začali opět tvrdě trénovat. Samozřejmě, že jsem ty tři roky nezahálel a trénoval s půjčenými letadly. A příští rok bych se chtěl zase zúčastnit mistrovství Evropy, které doufám bude u nás,“ prozrazuje pilot své plány.

VIDEO: Akrobatický let českého pilota Petra Kopfsteina.

Video
Video se připravuje ...

Akrobatický let českého pilota Petra Kopfsteina Petr Kopfstein

Fotogalerie
34 fotografií