S nástupem jara v Praze oprašuje mnoho lidí jednostopé dopravní prostředky. Nemusí přitom jít jen o ty motorizované, po ulicích metropole je po zimě možné evidovat razantní nárůst cyklistů.

V mnohých ulicích metropole se nacházejí cyklopruhy, často také na významných městských komunikacích. Na jejich přítomnost už si řidiči zvykli. Vymezené prostory pro jízdní kola na některých místech ulehčují cyklistům jízdu, jako například na Koněvově ulici na Žižkově.

Existují však také ulice, kde je cyklopruh umístěný takovým způsobem, že cyklista brzdí dopravu za sebou, protože ho dopravní prostředky na daném místě nemají šanci předjet. Příkladem je Vršovická ulice v Praze 10, kde zejména autobusy zpravidla musejí jet za cyklistou bez příležitosti bezpečně ho objet.

Jednosměrka - nejednosměrka

Nečekanou dopravní situací pro mnohé řidiče z hlediska cyklistiky může být jízda jednosměrnou ulicí. „Vjíždí-li řidič do jednosměrky, předpokládá, že všechna vozidla pojedou jeho směrem, maximálně v opačném směru někdo couvne při parkování do řady nebo při vyjíždění z šikmého stání u chodníku. Na některých pražských ulicích je však značka jednosměrná ulice doplněna malou dodatkovou tabulkou, případně nápisem, který upozorňuje, že cyklisté mohou projíždět jednosměrkou i v opačném směru,“ varuje odborník Autoklubu České republiky Robert Vacek.

Na křižovatce před odbočením vpravo se v ulici U Půjčovny nachází dopravní situace, kvůli které můžete přehlédnout důležitou dopravní značku.
Autor: Robert Vacek, Autoklub ČR

Podle dopravního experta je na zvážení každého, nakolik bezpečná je například jízda po pražské dlažbě na kole v protisměru v úzké ulici, kde se navíc často pohybují turisté. Tím spíš, že kromě malých dětí cyklisté při jízdě s kolem nesmí na chodník.

Tabulky si nemusíte všimnout

Dodatková tabulka u značení jednosměrné ulice, která informuje o možnosti jízdy cyklisty v protisměru, může být také často v hustém pražském provozu hůře postřehnutelná. „Tabulka může být umístěna tak nevhodně, že například při odbočování do jednosměrky může řidič, sledující případný provoz dalších vozidel a vyhýbající se proudu turistů, toto upozornění přehlédnout a kolizní situace může být dílem okamžiku,“ uvedl Robert Vacek.

Přesně taková situace je v současnosti na křižovatce ulic U Půjčovny a Jeruzalémská v Praze 1. Na místě se nachází turisty hojně vyhledávaná synagoga, ulice jsou zde užší a směrem od této křižovatky k Opletalově ulici vede jednosměrná ulice.

„Teprve za hranou křižovatky v ulici Jeruzalémská se řidič dozví, že je v jednosměrce, kde nesmí zastavit. Na vysoko umístěné značce kvůli výhledu z vozu čelním sklem už hůře registruje, že může potkat kolo v protisměru. To maximálně zaregistruje ve chvíli, kdy jeho vozidlo najíždějící do úzké ulice už zabírá většinu vozovky,“ varoval před konkrétní situací dopravní expert.

Komplikace i pro chodce

Neobvyklý dopravní režim dokáže přinášet komplikace také chodcům. Ti v jednosměrné ulici logicky předpokládají, že při přecházení vozovky se k nim auto může blížit jen z jedné strany. Taková situace je například v Hybernské ulici, kde protisměrně a až za řadou zaparkovaných aut u chodníku vede cyklostezka, po které může jet překvapivě cyklista v opačném směru.

„Pro pražské řidiče z těchto důvodů platí dvojnásob nutnost věnovat se provozu kolem nich, nikoliv se spoléhat na letmé zahlédnutí dopravní značky koutkem oka,“ dodal k tématu Robert Vacek.

Jet na kole v protisměru se většinou nesmí. Extrémní situaci předvedl loni na podzim opilý cyklista, který vjel v protisměru do Cholupického tunelu:

Video
Video se připravuje ...

Devětačtyřicetiletý cyklista, na mol opilý, vjel do Cholupického tunelu. Vůbec mu nepřišlo divné, že jede po dálnici a navíc v protisměru. Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

Fotogalerie
6 fotografií