Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Muslimové v Evropě: Ne pornu, ano radikalizaci. Kolik jich chce šaríu?

Autor: Jaroslav Šimáček - 
29. května 2016
05:01

Integrace muslimů v západní Evropě selhala. Odmítají evropské hodnoty a s nimi i homosexuály, potraty či sledování porna. Třetina muslimů je připravena k násilí, pokud by měli bránit své náboženství. Skoro polovina jich spadá mezi náboženské fundamentalisty. S těmito varovnými údaji přichází nová studie Evropských hodnot, která zvedá varovně prst a dodává: V Česku na tom nejsme tak špatně, máme čas na prevenci.

„Názory 44 % evropských muslimů odpovídají definici náboženského fundamentalismu. Jsou přesvědčeni, že je třeba se vrátit ke kořenům islámu,“ upozorňuje ve své nejnovější studii „Co si myslí evropští muslimové“ think-tank Evropské hodnoty. „Pro porovnání – mezi evropskými křesťany byla zjištěna pouhá 4 % fundamentalistů,“ doplňuje studie.

Ředitel Evropských hodnot Radko Hokovský k tomu dodává: „Různé extremistické, islamistické postoje či islámské fundamentalistické postoje jsou relativně rozšířené v rámci muslimské populace v západní Evropě. Je to něco, co z Prahy můžeme sledovat jako vzdálený jev, ale je to něco, čemu bychom měli věnovat pozornost.“

Třetina muslimů v Evropě je připravena k násilí. Kolik jich chce šaríu?

Mezi muslimy je tedy podle studie mnohem rozšířenější náboženský fundamentalismus než mezi křesťany. „V šíření radikalismu navíc hrají významnou roli náboženské autority - a to nejen zahraniční vliv imámů a institucí z tradičně muslimských zemí, ale rovněž také vliv domácích imámů, kteří působí přímo v Evropě,“ píše se ve studii.

Ta sice vychází z řady průzkumů veřejných mínění mezi evropskými muslimy z poslední doby, zároveň poukazuje na nutnost dělat průzkumy další, aktuální a nepracovat s daty několik let starými.

I některá další čísla jsou však zarážející. 35 % evropských muslimů prý potvrdilo odhodlání použít násilí k obraně své náboženské víry. Bombové útoky považuje za ospravedlnitelné alespoň v některých situacích 35 % muslimů ve Francii, ale jen 15 % v Německu.

Právo šaría by zavedlo jako jediný nebo hlavní zdroj práva 72 % muslimů ve Francii, 69 % ve Velké Británii, ale jen 13 % muslimů v Německu. Tam se naopak 44 % domnívá, že šaría by měla být pouze morálním vodítkem, a 34 % si myslí, že by neměla mít žádnou z těchto rolí, uvádí dále studie Evropských hodnot.

Hodnotová integrace muslimů na Západě selhala

Otázkou je, nakolik se tato čísla proměnila s velkým přílivem uprchlíků do Německa za poslední rok. A i když Německo v otázce muslimského práva šaría výrazně zaostalo za Francií a Velkou Británií, názory na šaríu obecně vidí Hokovský jako varovné. „Určitě je to potřeba vnímat jako velikánské varování a informaci o tom, že hodnotová integrace muslimů v západní Evropě selhala,“ řekl Blesk.cz Hokovský.

„Respektive selhala u velké části, protože tu jsou samozřejmě opět i nějaká procenta těch, kteří tyto názory nezastávají. Ale obecně můžeme říci, že ta integrace nebyla úspěšná. Zejména ta hodnotová, protože oni mohou mít práci, vzdělání, ale zastávají postoje, které poukazují na to, že se neidentifikovali s tím liberálně-demokratickým právním zřízením,“ upřesnil.

Studie upozorňuje i na rozdílná vnímání evropských muslimů v otázkách morálky a sexuality. „Homosexualitu považuje za morálně přijatelnou jen 35 % muslimů ve Francii, 19 % v Německu, a dokonce 0 % muslimů ve Velké Británii. Sledování pornografie považuje za morálně přijatelné jen 18 % muslimů v Německu, 16 % ve Francii a 11 % muslimů ve Velké Británii,“ vychází studie z dat analytiků ze společnosti Gallup.

Evropské hodnoty vydaly studii "Co si myslí evropští muslimové?" Evropské hodnoty vydaly studii "Co si myslí evropští muslimové?" | Reprofoto Evropské hodnoty

Hokovský: Pozor na radikalizaci v Česku. Muslimů i nemuslimů

Západní Evropa by se podle Hokovského měla snažit i skrze muslimské komunity a jejich představitelé působit na to, aby se mezi evropskými muslimy šířily hodnoty liberální demokracie. Selhala totiž také komunikace s muslimy na Západě. Ale nejen ve Francii či Belgii.

„Jsme v rámci jednoho schengenského prostoru a Rakousko, které také čelí problému radikalizace právě v rámci muslimských komunit, může počítat několik set tzv. zahraničních bojovníků, radikálů, kteří odcházejí bojovat v řadách Islámského státu,“ upozorňuje Hokovský.

Připomněl, že i slovenská bezpečnostní služba varovala před odchodem radikálů z jejího území bojovat za IS. „I Česká republika by se měla tomuto fenoménu věnovat,“ podotkl. O hrozbě islámského extremismu mluvil Hokovský ve čtvrtek na půdě ministerstva vnitra. Podle něj jsou v Česku důležité současné signály, že se stát stará o bezpečnost lidí.

A to i proto, že radikalizace hrozí nejen mezi muslimy, ale i většinovým obyvatelstvem. „Přesně tento signál je důležitý pro eliminaci radikalizace v té části společnosti, která propadá určité neznalosti, nevědomosti, frustraci a často i hysterii v souvislosti s těmi ději, které probíhají, ať už je to migrační krize nebo další věci,“ upozornil Hokovský během debaty, které se účastnil i ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

Samková přirovnala islám k nacismu. „Velmi nebezpečné,“ varuje Hokovský

Komunikace i vysvětlování problémů jsou tak důležité na obou stranách. Ohledně toho, zda se máme v Česku bát islámu, či nikoli, proběhla přitom nedávno jedna „třeskutá“ debata na půdě Poslanecké sněmovny, kde však na sebe veškerou pozornost strhla advokátka Klára Samková svým vyjádřením, kterým popudila i tureckého velvyslance. Islám totiž přirovnala k nacismu.

„Je to v zásadě podobný výrok, který použil už Miloš Zeman ještě předtím, než  byl zvolen prezidentem. Tam se vyjadřoval nikoli k islámu, ale k muslimům, že nevidí rozdíl mezi umírněným a radikálním muslimem. A to si myslím, že jsou velmi nebezpečná tvrzení, která ignorují fakt, že islám nebo muslimové nejsou nějaká homogenní skupina nebo ideologie,“ řekl Blesk.cz Hokovský. 

Hokovský upozornil na to, že existují různé výklady islámu a přístupy k nim. „Muslimové jsou velmi mnoho vrstevná, různorodá skupina, nebo spíše skupiny. I proto je třeba pojmenovat to, co právě v rámci islámu je nebezpečné a na co bychom si měli dát pozor. A to jsou právě ty extremistické výklady,“ pokračuje Hokovský.

„Česká komunita není imunní vůči radikálním proudům. Zatím se neprojevují v nějaké významné míře, ale je potřeba to sledovat,“ upozornil s tím, že česká komunita je malá, relativně dobře integrovaná a také vzdělaná. „Rozhodně se nedá říci, že by v ní převládaly, byly výrazné a viditelné nějaké radikální proudy,“ doplnil Hokovský.

Varoval však před tím, že představitelé nebo členové české muslimské obce se v minulosti dopustili některých kontroverzních, radikálních výroků, že i k nám jezdí přednášet duchovní ze zahraničí a naopak čeští muslimové či konvertité naopak jezdí studovat do zahraničí, např. do Saúdské Arábie, kde se s radikálnějšími myšlenkami mohou setkat spíš.

Ve střední Evropě by se tak dle Hokovského měl především klást apel na to, aby se radikální postoje mezi muslimy nešířily. Důležitá je proto prevence, a to i při potírání různých radikálních webů. Hokovský zmínil web Sharia for Czechia, obdobu Sharia for Europe, která má různé mutace napříč Evropou. „Belgická organizace pod tímto názvem patřila mezi teroristické skupiny,“ dodal Hokovský.