Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Proč Volkswagen podváděl? Manažeři chtěli víc peněz, míní europoslanec Svoboda

Autor: Zuzana Štíchová - 
2. října 2015
17:55

Za obřím podvodem Volkswagenu jsou vysoké manažerské odměny, myslí si český europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL). Skandál přitom podle deníku Mladá fronta chtějí žalobami řešit už i Češi. Automobilka se bude muset zřejmě u soudu zpovídat ze žalob kvůli ekologickým škodám, ztrátě hodnoty vozu nebo ztrátě hodnoty akcií. V Česku je 148 tisíc aut s problematickým softwarem, většina z nich jsou škodovky.

Určitým zdrojem všech těchto nepravostí můžou být podle mně manažerské bonusy. Byly to manažerské bonusy, které v roce 2008 odstartovaly finanční krizi v bankovnictví. Čím víc vyděláváte, tím větší bonusy manažeři mají, a obávám se, že totéž mohlo vést k těm podvodům s emisemi.“ O tom je přesvědčen český europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL).

Americký Kongres si tak Michaela Horna, šéfa VW v USA, podle něj předvolal zcela oprávněně, stejně jako je bývalý nejvyšší muž Volkswagenu Martin Winterkorn oprávněně vyšetřován německými prokurátory.

Manažeři mají totiž velmi často nastaveny odměny z firemního zisku, proto se jim podvodný software mohl vyplatit. Aféru kolem aut s „cinklým“ softwarem bude řešit dokonce i plenární zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku. Podrobnosti se dozvíte v následujícím videu:

Video Svoboda VW - Blesk TV
Video se připravuje ...

I Češi, stejně jako třeba Američané, se navíc chtějí svých peněz domáhat přes právníky. „Budeme požadovat slevu v řádu pět až deset procent z ceny vozu. Finální číslo bude záviset na řadě faktorů, mimo jiné i na způsobu řešení podvodu,“ řekl nárokům na odškodnění advokát David Kuboň. Bude teď záležet především na tom, nakolik přeinstalování „cinklého“ softwaru ovlivní parametry aut.

Pokud si tedy zákazník koupil auto například za půl milionu, může vysoudit až 50 tisíc. Zatímco v USA chystají právníci hromadné žaloby a mají velkou šanci na úspěch vzhledem k jinak nastavenému právnímu systému, v Česku „hromadná žaloba“ neexistuje a právníci tak budou jen využívat podobné formuláře. I když se aféra v Česku týká odhadem až 200 tisíc lidí, auta s podvodným softwarem se u nás totiž nejen vyráběla, ale také se k nám dovážela. Na advokáty se ale obrátilo zatím jen několik desítek lidí především z Ústeckého a Moravskoslezského kraje.

Žaloby budou stát na rozporu kupní smlouvy s realitou. Podle právníků je navíc možné, že klesne i cena aut coby ojetin. Jejich prodejci to ale neočekávají. „Emise zákazníci dle našich dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů neřeší, spíše je zajímá výše spotřeby čili druh paliva,“ tvrdí provozní ředitel jednoho z největších prodejců ojetin v Česku Petr Vaněček.

Miliardy už si dal VW stranou

Koncern už si na skandál „šetří“. Na stranu si za posledních 14 dní dal v přepočtu 182 miliard korun. To ale nepokryje ani pokutu, kterou dostane ve Spojených státech. Zaplatit tam bude muset 18 miliard amerických dolarů, tedy přes 400 miliard korun. Další desítky miliard ho zřejmě bude stát odškodnění zákazníků.

lug70 ( 2. října 2015 19:20 )

A o co jiného by vrchnosti šlo, než o peníze do vlastní kapsy? K vůli snaze zajistit vyšší platy zaměstnancům by nikdo z vedení firmy WV nepodváděl.

Zobrazit celou diskusi