Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Letadlo snů už je ve vzduchu

Autor: Katarína Krajčiová, jak - 
25. července 2010
10:00

Létající zázrak vyrobený z uhlíkových vláken před týdnem úspěšně přistál v anglickém Farnborough u Londýna. Zahraniční let Boeingu 787 byl dlouho odkládán a nebylo zcela jisté, zda ho kvůli technickým potížím zvládne.

Letoun však ze Spojených států bez problémů odletěl a s hrdostí za oceánem přistál. A jaká byla cesta v letadle za asi 3 miliardy korun?

Let do Anglie byl prvním z pěti testovacích letů Boeingu 787 Dreamliner mimo Spojené státy. A dlouho očekávané letadlo svůj debut zvládlo na jedničku. Po přistání ve Farnborough z něj vystoupili nadšení manažeři Boeingu a generální ředitel Jim McNerney prohlásil, že takhle se budou dělat letadla příštích 80 let.

Šetří palivo

Letoun 787 je prvním novým projektem firmy Boeing od roku 1995 a je prvním komerčním letadlem na světě vyrobeným z karbonových vláken místo hliníku. Nová technologie způsobila, že je výrazně lehčí a odolnější než dosavadní letadla. Díky tomu má i nižší spotřebu paliva (až 20 procent oproti jiným dopravním letadlům) a levnější údržbu. Doletí 16 tisíc kilometrů s maximální rychlostí přes tisíc kilometrů v hodině. Rozpětí křídel má kolem 60 metrů a pojme 330 cestujících. Firma Boeing tvrdí, že již registrovala přes 840 objednávek od společností, které si chtějí letadlo koupit.

Let v luxusu

První testovací let měl dreamliner již v prosinci v USA, kde má Boeing svůj výrobní závod. Zahraniční let se plánoval dlouho, ale kvůli technickým potížím byl odložen. Nakonec se však rozhodlo, že 787 do Anglie přece jen poletí. Pilot Mike Bryan si červencový devítihodinový let ze Seattlu s šestnáctičlennou posádkou nemohl vynachválit. Také vyvolení cestující zažili na palubě letadla dovolenou, na kterou se jen tak nezapomíná.

I když je dreamliner poháněn mohutnými motory Rolls-Royce, nebylo je skoro vůbec slyšet. Vnitřek letadla je prostorný a tichý, s důmyslnými prvky, které působí nadčasově.

Masáže na palubě

K dispozici bylo 230 sedadel, i když cestovala jen šestnáctičlenná posádka. Nechybí ani prostor pro nohy, který je u běžných letadel nouzí. Uličky jsou také o něco širší, což také ocení letušky, protože u servírování jídla nebudou muset předvádět gymnastiku. I okna jsou větší s elektrickými žaluziemi.

Tlak vzduchu je v letadle příjemnější. Ve většině letadel je to, jako kdybyste byli na vrcholu hory vysoké 2500 metrů. Ale v 787 se vzduch rovná 1830 metrů vysoké hoře. Nesnášíte turbulence? Tak ty vám zcela určitě pomohou překonat indické masáže hlavy, které se na palubě poskytují. Do dvou let by si měli komfortu v cestování užít i běžní cestující.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi